Boekbespreking: Wil de echte Ilja Leonard Pfeijffer opstaan?

Interactieve boekbespreking in drie delen voor lezers en niet-lezers

Eerst wat de schrijver en/of zijn uitgever of familie er zelf van vindt:

2016Winternachten5

Serge Ligtenberg (Wikimedia) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)%5D

“Ilja Leonard Pfeijffer is dichter en schrijver. Hij heeft meer dan veertig titels op zijn naam, waaronder poëzie, romans, korte verhalen, toneelteksten, essays, wetenschappelijke studies, columns, vertalingen en bloemlezingen.

“De liefde van mijn leven leeft in mijn verleden. Dat is ondanks de alliteratie een vreselijke zin om te moeten schrijven. Ik wil niet net als het hotel waar ik verblijf en het continent waarnaar het is vernoemd tot de conclusie komen dat de beste tijd achter mij ligt en dat ik van de toekomst weinig meer te verwachten heb dan te teren op mijn verleden.”

De schrijver neemt zijn intrek in het illustere maar in verval geraakte Grand Hotel Europa om te overdenken waar het is misgegaan met Clio, op wie hij in Genua verliefd is geworden en met wie hij in Venetië is gaan wonen. Hij reconstrueert het meeslepende verhaal van liefde in tijden van massatoerisme, van hun reizen naar Malta, Palmaria, Portovenere en de Cinque Terre en hun spannende zoektocht naar het laatste schilderij van Caravaggio. Intussen vat hij een fascinatie op voor de mysteries van Grand Hotel Europa en raakt hij steeds meer betrokken bij het wedervaren van de memorabele personages die het bevolken en die uit een eleganter tijdperk lijken te stammen, terwijl de globalisering ook op die schijnbaar in de tijd gestolde plek om zich heen begint te grijpen.

Het is, hoe verontrustend het ook zijn mag, zijn beste boek tot nu toe.

Grand Hotel Europa is de grote roman van Ilja Leonard Pfeijffer over het oude continent, waar zoveel verleden is dat er voor toekomst geen plek meer is en waar het meest reële toekomstperspectief geboden wordt door de exploitatie van dat verleden in de vorm van toerisme. Het is een theatraal en lyrisch boek over de Europese identiteit, nostalgie en het einde van een tijdperk. Het is, hoe verontrustend het ook zijn mag, zijn beste boek tot nu toe.”

Zo dan. Da’s zeker verontrustend. Dat zegt hij allemaal zelf, of laat hij allemaal zeggen. Hoog tijd dat we onze vermaarde objectieve boekenrecensent Lummel aan het woord laten. Lummel is een lezer. Lummel is een levensgenieter. Lummel is een denker. En Lummel kan ook heel lekker koken. Dit vindt hij ervan. Van het boek:

 

Deel één (1)

190121grandhotelIk heb het boek in bijna één adem uitgelezen. Ik ga geen bespreking maken, maar wil een paar dingen naar voren brengen om er over te praten in onze club.

De drie verhaallijnen vond ik boeiend.

  • De zoektocht naar een schilderij van een oude Italiaanse meester Carravaggio.
  • Het verhaal van een eindigende love story (geen spoiler, hij zegt het meteen aan het begin van het boek)
  • De verwording van Europa tot de speeltuin van de andere continenten en de néfaste effecten van het massatoerisme.

De drie verhaallijnen zijn uitgebalanceerd en hebben een onderlinge samenhang.

De Europabespiegelingen zijn vermakelijk. De schrijver gaat tot het uiterste. Is Europa volledig uitgespeeld in de geschiedenis? Hebben Europeanen door hun culturele bagage moeite met de toekomst?

De ene is een ziekelijke klager, dreiner en ruziezoeker …

De minste verhaallijn is de liefdesgeschiedenis tussen Ilja en Clio. Ik heb grote moeite met hoe de twee vrouwen in de roman neergezet zijn. De ene is een ziekelijke klager, dreiner en ruziezoeker, de andere is een doorgedraaide feministe die op het einde volkomen stereotiep belachelijk gemaakt wordt.

De schrijver voert de hoofdpersoon op onder zijn eigen naam. Ook lichaamskenmerken en opmerkingen over eerder gepubliceerd werk proberen de indruk te wekken dat het hier een autobiografisch werk betreft. Goed verstopt in het midden van het boek geeft de ik toe dat hij wel vaker de werkelijkheid aanpast.

De meester van dit spel blijft echter Phillip Roth die zijn hele oeuvre de ambiguïteit over zijn leven en zijn romanfiguren in stand heeft gehouden.

De stijl is pompeus, net zoals de kledingstijl van de ik-figuur. Elk kledingstuk wordt uitvoerig beschreven, met vermelding van merken (geen Zeeman en Hema). Dat levert wel een leuk contrast op met de horde in ondergoed en teenslippers geklede toeristen die het straatbeeld van Venetië vervuilen.

Discussiepunten (1):

  • Het seksisme van Ilja Leonard Pfeiffer
  • De toekomst van ons avondland
  • Massatoerisme

Deel twee (2)

De verhaallijnen in GHE zijn duidelijk. Een gedeelte van het boek speelt zich af in Venetië in het verleden, een ander gedeelte van het verhaal is in het Grand Hotel Europa gesitueerd in het heden.

De schrijver vertelt wat er in Venetië gebeurd is vanuit het hotel. Hij geeft duidelijk aan dat de Venetiëlijn is afgesloten en geeft de uitkomst: de love story is over, hij had beloofd het verhaal alleen te schrijven als “het uit was”.

… het gedrag van toeristen en zijn ergste vorm ervan, het massatoerisme.

Binnen deze draad komt de relatie tussen Ilja en Clio aan bod, alsmede hun gezamelijke zoektocht naar een al dan niet bestaand schilderij. Een groot deel van de gesprekken tussen Ilja en Clio gaat over de Europese cultuur, het zwaarwegende verleden van het continent en de toekomst. De discussie wordt gerelateerd met het gedrag van toeristen en zijn ergste vorm ervan, het massatoerisme.

ilja2
Ilja Leonard Pfeijffer © © Stephan Vanfleteren

In de GHE lijn verhaalt de schrijver van zijn ontmoetingen met een aantal personages in het boek. Er gebeurt weinig, de schrijver kiest voor de dialoogvorm. Hij verbindt de geschiedenis van Europa, de toekomst van Europa met de Venetiëlijn. Geheel onverwachts wordt een cruciale verbinding gemaakt tussen de Venetië- en de Grand Hotel Europa lijn.

In politieroman termen (ik houd nu eenmaal van politieromans): de eerste lijn is niet de ‘whodunnit’ maar ‘whydiddedoit’, terwijl de GHE lijn het slot verrassend op de allerlaatste pagina bekend wordt. (Als dat geen cliffhanger is…)

Discussiepunten (2):

  • Wat vinden we van een enorme wending op de laatste pagina?
  • Wat vinden we van het gebruik van verhaallijnen in de roman?

Deel drie (3)

Een dikke dandy met lang blond haar.

Het gebruiken van de ik-figuur levert al eeuwen discussies op. Een aantal schrijvers maakt hier met graagte (mis)(ge)bruik van. ILP speelt wat dat betreft in de eredivisie. Hij gebruikt zijn volledige eigen naam en beschrijft ook zijn postuur en zijn kleding conform (min of meer) met hoe hij in het publiek verschijnt. Een dikke dandy met lang blond haar.

In GHE draagt hij pakken van de allernieuwste en duurste snit, in La superba hattie geen geld. Op de tulluvisie zag ik hem in pak en opzichtige, maar afgetrapte schoenen. (voor de mensen die me niet kennen, ik ben een schoenenfreak).

In een oude Europese stad dient men zich te kleden is een van de visies die in beide boeken naar voren komen. Toeristen lopen in ondergoed en slippers. Europeanen in pakken, met hoeden en mooie schoenen. Gezien de corpulentie van ILP zie ik hem liever in pak dan in slip, maar dat is mijn idee.

IljaYT

In de vorige stukkies schreef ik dat ik moeite had met de vrouwenrollen in GHE. In La Superba is dat nog flagranter.

Discussiepunt (3):

  • Hoe kunnen we dat ILP aanrekenen? Stelt hij iets ter discussie en hoe?

Clio is een prachtige maar bezitterige, egocentrische en hysterische vrouw (een beetje Heer Rozenwater met zijn vriendinnetje). De Franse dichteres, een keiharde feministische mannenhaatster valt uiteindelijk in zwijm voor een dikke Griek met een knoepert van een lul. “Was will das Weib” zei mijn oude vriend Freud al eerder.

Deel drie en een half (3 ½)

Hij schrijft proza maar het loopt als poëzie

Het taalgebruik in GHE is ongelofelijk. Ik heb lang niet meer zo genoten van onze taal. Ik heb hele stukken overgelezen alleen maar om te genieten van hoe mooi onze taal gebruikt kan worden. Hij schrijft proza maar het loopt als poëzie. Ik ben daar misschien als expat die bijna nooit meer Nederlands spreekt of hoort (vervelende beroepstoerist) extra gevoelig voor.

Tot zover Lummel

Iedereen kan aan de levendige discussie meedoen. Iedereen mag en kan zijn mening kwijt. Of je het boek nu gelezen hebt of niet. Vaak zijn de meningen van de niet-lezers, die aan de kant staan, nog het meest interessant.

Daar zeg ik me trouwens wat. Het is mosterd na de maaltijd, maar ik wil het toch weten. Vul deze kleine peiling hieronder alsjeblieft in, dan weten we hoe, of en wat, en kan ik met deze en gene gaan evalueren of een boekbespreking met lezers die het boek niet gelezen hebben een succes was en zal zijn of niet.

De meningen zijn verdeeld, zo zien jullie wel in de reacties hieronder. Het was bijna slaande ruzie! Soms gesust, soms flakkerde hij ineens weer op *huiver icoontje*

Auteur: Bas van Vuren

Schrijver. Rijmer. Kijker. Open en nieuwgierig. Kent beroemde mensen.

88 gedachten over “Boekbespreking: Wil de echte Ilja Leonard Pfeijffer opstaan?”

  1. Om maar even met mezelf te beginnen. Ik heb het boek niet gelezen en ben het inmiddels niet meer van plan. Reden: de schrijver ziet er arrogant en onvriendelijk uit. De inleiding die hij over zichzelf en over zijn boek heeft geschreven staat vol met ronkende zelfbewieroking. En de stijl is niet de mijne. Bombastisch, gezwollen, overgebruik van bijzinnen en komma’s en bijvoeglijke naamwoorden. Ons werd vroeger geleerd: schrappen, schrappen, houd je in. Maar da’s mijn dingetje natuurlijk. Een ander vindt het juist weer geweldig en hullie gun ik dat ook.

    De discussiepunten zijn niet allemaal even makkelijk te beantwoorden voor iemand die het boek niet kent. Over zijn seksisme kan ik me wat voorstellen. Maar dat houd ik wijselijk voor me. Je mag nooit op iemands uiterlijk en schrijfstijl afgaan.

    De toekomst van ons avondland is onvoorstelbaar somber, maar dat is niet nieuw. Die is door de eeuwen heen somber geweest. Zelve ben ik een kind van de doemdenkers uit de jaren tachtig. Ik liep te demonstreren tegen de kruisraket, en nu loop ik te demonstreren tegen het klimaat. Ik leer het dus nooit, totdat de uil van Minerva ook mij eens zal oplichten. Ik hoorde er gisteren eentje schreeuwen, bleek het een bosuiltje te zijn. Die zijn net weer iets anders hoor.

    Over het massatoerisme schrijf ik al weken hier op de site. Ik ergerde me rot aan Rome en die voorbijdreunende verveelde busgangers met regenjassen, paraplus en plastic zakken. Dacht dat het aan Rome lag. Maar zag het vervolgens ook in Amsterdam, Berlijn en overal eigenlijk. Europa, maar eigenlijk de rest van de verstedelijkte wereld ook, is een groot attractiepark geworden, maar dan zonder mogelijkheid om er in een boog omheen te lopen. Ze vliegen te goedkoop, ze betalen te weinig voor hun overnachtingen, ze hebben teveel tijd en een klikmentaliteit. Als ze dan eens in een mooie stad als Rome zijn, dan kijken ze nog constant in hun mobieltjes, fotograferen ze nog altijd vooral zichzelf en vinden ze 5 minuten in een rij al teveel en surfen weg.

    Oftewel, ik heb dat boek helegaar niet nodig om chagrijnig te worden.

    Like

  2. Inderdaad soms bombastisch taalgebruik, maar dat heeft een functie in de dialogen met medebewoners van het Hotel. Het went, en daarom stoort het dat het niet door het hele boek wordt volgehouden. Dat komt doordat er eerder geschreven stukken zijn opgenomen, die zogenaamd grappige stukjes over toeristen, die clichématig worden beschreven, en het (goed leesbare) verslag van een tentoonstelling van Damien Hirst. Zo krijg je een roman wel vol.

    Wat ik al eerder zei: het stoort me ook dat de schrijver nogal eens “gelijk” schrijft als hij “meteen” bedoelt. Mag, heb ik intussen begrepen, maar voor iemand die zo’n pedante toon kiest voor zijn boek is het bijna vloeken in de kerk.

    Over seksisme: de liefde bedrijven kan de auteur misschien met passie, maar hij beschrijft de seksscenes alsof ze uit een pornoblaadje zijn overgeschreven. En hij toont zich een luie minnaar, die het liefst op zijn rug blijft liggen. Heel seksistisch allemaal. Hij weet: alle vrouwen willen maar één ding. Haha.

    Maar wat het boek toch loeigoed maakt zijn de dialogen. Erg geestig, zoals die met de dichteres, erg knap, zoals die met de oude heer, werkelijk fenomenaal, zoals de parallel van de picolo en Aenaeas, door een politiefunctionaris opgehelderd.

    Over het avondland heb ik geen mening. Geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar veel goeds kan het niet zijn. Laat maar.

    Het massatoerisme wordt vaak erg goed beschreven, de hilarische kanten ervan er mooi uitgelicht.

    Leuk, lummel, zo’n opzet als dit! En ook prima geintroduceerd door de blogbaas!

    Liked by 1 persoon

  3. P.S. Er is nog een actueel thema opgenomen in dit boek: de Chinezen komen er aan (zijn er eigenlijk al jaren) met hun investeringen…Goed ingebed in het Hotel.

    Liked by 1 persoon

  4. Mooi begin van de discussie over Grand Hotel Europa met als basis de drie uitgangspunten geponeerd door Lummel de taal-en letterwetenschapper honoris causa en tevens gourmet en lekkerbek ter plaatse.
    Fraai intro van de blogbaas die het boek natuurlijk niet geheel ongelezen kon laten en toch wel veel erover
    kan vertellen.
    Mooie reactie van pawi die meteen de vinger op de zere plek legt en de zelfgenoegzame Ilja ontmaskert met het stuitende ‘gelijk’ dat zou hij als classicus toch niet moeten doen.

    Het avondland is ten dode opgeschreven, dat zou je wel zeggen als je om je heen kijkt daarvoor hoef je niet eens naar Rome, Parijs en Venetië, Amsterdam niet te vergeten.

    Ik ben misschien wat somber na een forse griep.

    Bijzonder vond ik ook de episode over het bezoek aan de biennale 2017, waar Damien Hirst een miljoenen kostende expositie had met bronzen beelden die in zee geworpen waren, nep of echt doet er niet toe ( p 494 en verder)

    Liked by 1 persoon

  5. Dat is nou zo mooi aan literatuur. Een boek. Vier lezers. Vier andere belevingen.
    Ik vind het een prachtboek en ga het zeker weer lezen. De vrouwenrollen, in GHE maar ook in zijn boek over Genua vind ik problematisch. En dat is misschien een eufemisme.

    Ik heb net Waterdrinker uit en ben aan Buwalda begonnen.

    Like

  6. Seksisme: Jantje-van-Leiden- sexscènes, en dat voor een goede schrijver. Tsss…
    Toekomst van ons avondland: er wordt voornamelijk Italië bedoeld. Beschouwt hij dat als een continent? Zou me niets verbazen.

    Massatoerisme: is al enige jaren een hot item. En beschreven. Beknopter en minstens zo verhelderend.

    Meer kan ik hier echt niet over zeggen.

    Ik ben geen literatuurkenner, sorry.

    Liked by 1 persoon

  7. Lieve Bertie
    je hoeft helemaal geen literatuurkenner te zijn om je mening te geven over een boek wat je leest.
    Bij mij is het ook vaak het is niks , oninteressant het boeit me niet en leg het weg.
    Anderzijds kan ik ook helemaal opgaan in het een of ander, dat vind ik dan een waar genoegen en heb daar veel plezier in.

    Liked by 3 people

  8. Ik heb geen moeite met sex in boeken. Er mag best een stevig potje geneukt worden, maar in dit boek heb ik een probleem met de rol van de vrouwen. Vooral de rol van de dichteres. Om het niet voor Ilona te bederven word ik niet expliciter. Maar hunnie die het gelezen hebben begrijpen wat ik bedoel.

    Liked by 1 persoon

  9. Dank je Klare, maar bij reviews en columns in kranten voel ik me soms onnozel.
    Lummel, dat bedoel ik nou juist. Zijn idee over hen voldoet niet maar ik wacht.

    Like

  10. Lummel,

    De Ilja met zijn mooie pakken, vrouwelijke kapsel (excusez le mot) denkt dat hij superieur is maar zijn Clio en andere vrouwen in beeld , zelfs de karikaturale anorectische dichteres zijn hem absoluut de baas, zelfs de zegelring doet zijn werk niet meer.

    Liked by 1 persoon

  11. Mijn lijstje van te kopen boeken als ik deze zomer naar +31 kom (nog steeds een grote “als”) bestaat momenteel uit twee titels: GHE en Broederstrijd van Antonio Petacchi. Ik hoor graag meer over die jongen van Buwalda.

    Liked by 1 persoon

  12. Hallo Ad,

    Ik ben op pagina 83 van die jongen van Buwalda. Het boek loopt goed, het verhaal loopt lekker, een hoop weetjes over klassieke muziek ( leuk voor pawi en mopperkont), goed beheerste tijdlijnen, kortom prima.
    Maar tot nu toe mis ik diepgang. Een jongen die metzijn verwekker geconfronteerd wordt. Dat zou me moeten aanspreken omdat mijn verwekker ook de pleiterik maakte toen ik 8 was. Het kan nog komen, ik ben op blz 83 van 611 vanhet eerste boek ener komen er nog twee.
    Maar tot nu toe is het clean, ik mis de emotie.

    Liked by 2 people

  13. Wel een beetje moeilijk om een boek te bespreken dat niet iedereen gelezen heeft en daarmee geheim houden wat er te bespreken valt.
    Misschien kan Ilona dit topic pas aanklikken als ze eind mei klaar is met dit boek?
    Zo kunnen we niet over de dichteres spreken, niet over hoe ze haar indrukwekkende entree maakt, niet over hoe Ilja ineens in loederige taal vervalt als hij beschrijft hoe ze hem probeert te verleiden. “Alle vrouwen willen maar een ding” is hier het motto.

    Ik blijf benieuwd naar een volgende aflevering van lummel. Er waren er toch drie over dit boek?

    Liked by 1 persoon

  14. Pursies pawi. Omhet niet te verpesten voor nieuwe lezers kunnen we themas aangeven maar niet te veel onthullen. Maar in de twee boeken die ik van Ilja gelezen heb stuit de houding van de ´ik’ ten opzichte van vrouwen me flink tegen de borst. Ook Clio komt er niet erg goed vanaf vind ik. Maar wie is die ´ik’?

    Liked by 1 persoon

  15. Weet je wat ik nou zo gek vind?
    Op blz 327 van de 485 van het e-book, wordt het verloren gewaande schilderij van Caravaggio gevonden. In een fort op Portovenere. Daarna doet Ilja of er niks gebeurd is en zoeken Clio en hij verder in een gat onder de tegel waar ze net het schilderij vandaan haalden. Of heb ik het mis?

    Like

  16. Ik zie deze draad nu pas!!! Een veel belovend begin. Veel reacties van vele reageerders heb ik mogen door scrollen (ja, hoe schrijf je tegenwoordig dit anders? never mind) om hier dit te kunnen typen. Ik ga ze straks lekker langzaam lezen en reageren in mijn achterhoofd. Voorlopig, denk ik.
    Mag ik zeggen dat ik, als ikjesfoob, dit een graag te betreden pas vind die dalen van het internet kan verbinden opdat we allemaal op een top een neutje of een krent nuttigen kunnen alvorens weer de ijzige koude met onze pakezels tegemoet te treden. Europa, de ironie. De haters van het conceptuele Eureka bejubelen de vergane cultuur die ze zelf zouden verdobbelen wanneer ze in de eeuw van hun fantasie zouden ontwaken in plaats van in het mooiste en beste heden welk een mens ooit is toe gevallen. Oblomov is een goedkope vodka. De schrijver zijn beste asset is niet zijn pen maar stem. En ook Ilja praat mij vaak naar hemelse sferen. Met een drankje en een vrouwtje en een poll die de heer Bloembol
    ach sorry en dom, mij rest de zwijgzaamheid

    Liked by 1 persoon

  17. Het tweede deel van de interactieve boekbespreking is zojuist gepubliceerd. Met cliffhanger en nieuwe discussiepunten. Let op: er mag niet meer gediscussieerd worden over de discussiepunten van deel een. Anders wordt het een zootje. Alleen discussieren graag over de nieuwe discussiepunten van deel 2. En vul die poll nog even in, zo je het nog niet gedaan hebt. Is belangrijk om te weten voor het promotieonderzoek.

    Like

  18. Hier begint dus het reactieveld van deel 2.

    De discussiepunten van lummel deel ik niet zo. Ik zag geen onverwachte ontknoping, wel een al lang aangekondigde overname door de Chinezen (die aanzienlijke verbeteringen doorvoeren in het hotel) en de terugkeer van Ilja naar Clio. “ik ga naar de woestijn”.

    De verhaallijnen (er zijn er m.i. vier) zijn knap met elkaar verweven. Deze schrijver kan er wat van! Afgezien van sommige gemakzuchtige deeltjes heeft hij zich van zijn beste kant laten zien. Ik zei het al eerder: soms fenomenaal.

    Like

  19. De verhaallijnen zijn prachtig verweven. Afwisselend en ondersteunend.
    Jammer dat je spoilert pawi, je had hetzelfde kunnen beweren zonder het weg te geven.

    Like

  20. Dan stop ik er per direct mee, lummel. Bas mag mijn reactie verwijderen. Veel plezier nog met een boekbespreking waarbij de inhoud van het boek geheim moet blijven voor een enkeling die het nog niet heeft gelezen. Doei!

    Like

  21. Kom kom, lieve mensen, niet zo heetgebakerd. Natuurlijk is het ongelooflijk moeilijk om een boek te bespreken – en dan niet oppervlakkig maar in de diepte – tesaam met lezers die het boek (nog) niet gelezen hebben. Onlezers dus.

    Dat wisten we toen we aan dit experiment begonnen. Het is ook, voorzover ik heb kunnen nagaan, nog werkelijk nergens vertoond. En misschien is het wel onmogelijk ja en doen we het na dit boek niet meer.

    Maar bekijk het eens van deze kant: misschien flapt er eens eentje iets uit, geeft een enkeling misschien wel iets teveel weg, dat hoort er toch gewoon bij, daar kunnen we toch niks aan doen en het verhoogt toch de spanning en de pret? Zeg ik als onlezer. In feite word ik zelve nu nog veel nieuwsgieriger naar het boek, gewoon om te kijken waar jullie het over hebben, of ik die 2 of 4 verhaallijnen ook kan ontdekken. En ik weet zeker: als ik ze dan ook ontdek, dan ben ik keiblij.

    Weet je, ik weet ook precies hoe de Bijbel afloopt, en de Passion, toch lees ik er nog weleens in resp. kijk ik er elk jaar weer ademloos naar. Zouden ze hem echt gaan ophangen?? Blijft het maar in mijn hoofd bonzen. Het zal toch niet … En ja, dan hangen ze hem dus op, en ze wassen hun handen in onschuld, ieder jaar maar weer. En toch blijft het spannende lees- en kijkkost.

    Zo zal het met Grand Europa Hotel ook gaan, let op mijn woorden. Lekker blijven meedoen mensen en schrappen doen we hier alleen bij heel erg zwaarwegende redenen.

    Like

  22. Hear hear.
    Op mijn inbreng in de boekbespreking deel 1, door lummel begonnen, is er -behalve een serieuze reactie van Bertie, die nog eens nalas wat ik bedoelde met een raar moment in het boek- van zijn kant nog geen enkel tegenargument geleverd. Ook niet op mijn idee dat er niet drie maar vier verhaallijnen zijn. Of over iets anders, dat een boekbespreking de moeite waard maakt.

    Het is een oneway bespreking. En wee je gebeente als je in zo besmuikt mogelijke woorden iets aangeeft waarin lummel kritiek kan ontwaren. Onder het mom “spoiler” maakt hij de deelnemer monddood. Waarvan acte.

    Like

  23. Lummel, wat is dit? Antwoorden jij, leg die pollepel neer en schrijf een weerwoord. Helaas te laat voor de discussieronde 1. Maar discussieronde 2 moet dus beter. Zo niet dan moet ik tot sancties overgaan. Je wilt niet weten welke * huiver icoontje *

    Like

  24. Excuses, de Here werd uiteraard niet opgehangen, maar gekruisigd. Man man en dan moet ik zonodig zeggen dat ik de Bijbel lees en jaarlijks naar de EO kijk. Ik ga mij diep schamen. Wat zeg ik? Doe ik al.

    Like

  25. Huiverhuiverhuiver. Je gaat me toch niet dwingen dat ik je ga vragen om mijn bijdragen weg te halen? Of moet ik zeggen ja er zijn vier verhaallijnen?
    De chinezen discussie past in de volgende themas: de toekomst van europa, massatoerisme en de situatie van expats in eenland.

    Liked by 2 people

  26. De chinezen discussie past in de volgende themas: de toekomst van europa, massatoerisme en de situatie van expats in eenland.

    Dat is tenminste een inhoudelijk antwoord. De toekomst van europa werd nog niet eerder genoemd, maar hangt er zeker mee samen denk ik. Als ik die chinezen tenminste had mogen noemen.

    Nog iets wat me in het boek opviel: tegen het eind gaat Ilja tekeer tegen liefhebbers van klassieke muziek, om de bladzij erna een zinderend verslag te doen van een uitvoering van klassieke muziek. Is dat zelfhaat of hoe zit het?

    Liked by 1 persoon

  27. Van mij mocht je die Chinezen noemen, hoor. Ze zijn immers overal en dit is nog maar het begin.

    Hier in Zwitserland (Luzern) willen ze ze opvoeden en zeggen dat ze niet op straat mogen spugen. Er zijn zelfs bordjes geplaatst.

    En een hotelhouder in Davos schrijft ze voor dat ze niet op maar voor de pot moeten staan tijdens het urineren. Ik verzin dit niet.

    Liked by 1 persoon

  28. Ik kom nog even terug op de begrafenis van Europa die tevens de begrafenis is van de voormalige eigenares van het Grand Hotel Europa. Groots gebeuren met vele hoogheden en monarchen wordt de grande Dame die haar naam gaf aan het hotel ten grave gedragen door de Major Domus.
    De volgende dag brengt hij nog een bezoek aan het appartement van de Dame Europa samen met Montebello die hem rondleidt in kamers vol boeken, manuscripten en schilderijen en tenslotte de Caravaggio met Maria Magdalena die boete doet in de woestijn voor haar liefde.

    “ik ga naar Abu Dhabi”, woestijn. Daar is ook Clio neem ik aan in haar dependance van het Louvre.

    Liked by 1 persoon

  29. Ik zal er niet weer tussenkomen met mijn pol-gezeur maar lees met aandacht de discussie. (nou ja…)
    Mijn idee over Pfeijfffer als schrijver verandert niet maar de meningen zetten me aan het denken, ook de verschillende manieren van uitleggen.

    Liked by 1 persoon

  30. Wij eerst naar China en dan komen ze wraak nemen na enkele decennia, gelijk hebben ze, ze boeren en rochelen maar door zoals ze gewend zijn, om over w.c.s nog maar niet te spreken.
    Maar toch een prachtig land vol kunst en cultuur en beschaving vanouds….

    Liked by 3 people

  31. Hahaha! Ja, die indruk heb ik al tijden. Er gebeurt zo af en toe iets toevalligs. Maar goed, ze mogen hun inspiratie en ideeen overal opdoen natuurlijk.

    Misschien beginnen ze ook wel weer met de ikjes. Het wordt een spannende zomer.

    Like

  32. “U sluit uw mini-recensie af met ●, ●●, ●●●, ●●●● of ●●●●● ballen”
    Was dat niet Warhoofd’s systeem om ikjes te beoordelen?

    Liked by 1 persoon

  33. Man manman Ad. Jij bent een expat. Je hebt voetballen, basketballen, tennisballen, hockeyballen, corpsballen, tennisballen, gehaktballen en ……. BITTERBALLEN!!!!

    Liked by 1 persoon

  34. Ik heb me suf gezocht, maar geen “gewone” bal te vinden. Heb er wel enorme honger van gekregen, en het is pas half negen in de ochtend hiero.

    Like

  35. @ Lummel april 4. 2019 om 10.08
    Leuke commentaren op Grand Hotel in de link naar NRC.
    De eerste is van JC van Oort, is dat geen oude bekende querulant uit de tijd van Jan de Wit!

    Liked by 1 persoon

  36. Ha Klaartje, Van Oort is nooiteen jongen van Jan de Wit geweest. Hij had het met zijn potjes latijn ( Van Oort iseen notoire culturele jamsmeerder) en had het aan de stok met DSR die toen nog leuk was.

    Like

  37. Deze reactie van jou Bas zie ik niet in de lijst vanlaatste reacties. Ik zag hem op mijn dashboard maar niet in de lijst. Ik klik de laatste reacrie ( de mijne in de lijst) en zie dan jouw reactie. Ik zag ook eerst tweereacties van klare taal en nu een. En dat was voor het glaasje wijn bij mijn heerlijke paupiette de veau.

    Liked by 2 people

  38. Jammer genoeg kan ik de commentaren op de NRC niet zien, want geen abonnement. Komen vast geleidelijk de ouwe klanten op af. Houd me op de hoogte, rijke stinkerds met een abonnement. Ik weet zeker dat DSR ook opduikt. Zoals we van hem kennen op geen.stijl onder een andere naam. Maar in schrijfstijl en onderwerpkeuze op een gegeven moment herkenbaar. Wanneer? Nu nog niet. Maar bij het eerste pornoboek is hij van de partij. Wat ik jullie brom.

    Like

  39. Ik ben op pagina 212 van Buwalda. Zoveel prachtige ideeën voor een geweldige roman. Maar het blijft flets. Maar er blijven nog 400 paginaas en twee boeken.

    Liked by 1 persoon

  40. Ik ga niet aan deze nieuwe Buwalda beginnen na Bonita Avenue dat ik met plezier gelezen heb.
    Nee , ik ben er een beetje klaar mee met die megalomane opzet van een trilogie , zoveel had hij ook niet te melden dacht ik , uit de recensies van het eerste gepubliceerde deel dat ik niet gelezen heb en ook niet ga doen.

    Liked by 1 persoon

  41. Ik heb je link gezien Klare Taal, maar ik heb geen abo. Ik koop de zaterdag krant en lees de gratis online versie, en moet elke drie artikelen mijn cash legen.

    Liked by 2 people

  42. Gaapdiscussie over ballen en sterren in onze voorheen kwaliteitskrant. Die discussie hebben we hier ook gehad, inclusief over duimpjes. Mist iemand die duimpjes? Nou dan!

    Like

  43. Werkt dat echt Lummel? Je cash legen en dan kun je weer verder?
    Dat is toch, ga ik wel mijn net verworven pseudokennis weer ontcashen, je opgeslagen daggeschiedenis wissen?

    Och wat verlang ik toch naar de jaren no nonsens tachtig en de paarse jaren negentig. Wie wist toen dat Wim Kok de laatste premier zou zijn met enig gestalte en gehalte al bakte hij er geen muis van.

    Missen wordt het thema van de rest van mijn levenswerk. Wat ook het enige levenswerk zal worden welk ik scheppen zal. Mooie missen en minder mooie en kerstmissen want die waren voor mij erg winstgevend als kerstkind. Om de paar uur naar mijn kamertje om de briefjes van vijfentwintig, vijftig en honderd glad te strijken en de gevers van een tientje met voodoopoppen tot hevige buikpijnen te dwingen en zodoende geen stille kerst of heilig kersttoiletbezoek te ervaren. Ja, ook toen was de wc een schrein. Shrine? Nou ja, als de klank maar goed is💩.

    …tot…tot…ervaren is mislukt maar dat komt ook door de wrange, nee, andere smaak, smaak van de spinaziesmoothie die mij nu al een half commentaar lang met een verwrongen gezicht doet zitten typen in de tuin waar het langzamerhand te koud voor mijn korte broek wordt maar als de aanhouder niet wint dan zijn de apen weer gaar en leg dat binnen maar weer uit, bah, bah, nooit meer spinazie in welke vorm dan ook, ik weet het dus waarom die ik dit mijzelf steeds aan.
    En dat onder een boekbespreking van een schrijver die ik graag hoor praten maar weinig van gelezen heb.
    Excuus lum.

    Like

  44. Ik heb net even naar M… gekeken, de tijdelijke opvolgster van de door ADHD aangetaste Matthijs Nieuwkerk.
    Aardig programma met als speciale gast Ilja LP. Hij beantwoordde aimabel vragen uit het publiek en was weer in vol ornaat met das en zegelring en coiffure.
    Hij had inmiddels de oplage van 100.000 bereikt met zijn epos Europa.
    De grandeur van Europa is en/of gaat ten onder aan de plaag van de afgod toerisme.
    Venetië is ten dode opgeschreven daar woont geen enkele autochtoon meer, alleen cruise -patiënten, bussen en hordes voetvolk verdrukken elkaar. Dit alles gaat alleen om commercie en geld.

    Alleen Berlijn en Amsterdam zouden als zij dat zouden willen zonder financiëel afhankelijk te zijn van toerisme kunnen voortbestaan.

    Liked by 1 persoon

  45. Nou, op hoop van zegen dan nu het derde en laatste deel van de recensie. Voor lezers en niet-lezers. Gewoon lekker meekleppen. Alles wat je te zeggen hebt is interessant. Is natuurlijk niet zo, maar dat zeg ik ter aanmoediging.

    Vanaf deze plaats alvast hartelijk aan den Lummel voor het mooie tot nadenken stemmende stukje leesvoer.

    Like

  46. Maar ik benslachtoffer van Netflix, ik ben een binchreader geworden. Ik moet op deel twee endrie wachten. Ooit kocht ik 4 boeken van AFTVDH en las ze in een ruk uit. En dat dat was een ruk, wat ik je brom.

    Like

  47. Ik zag het in uitzending gemist, dat wil zeggen, ik hoorde het gesprek tussen M en ILPf. Voor beeld erbij moest ik iets downloaden, dat hoefde niet omdat Klare taal al een treffende beschrijving gaf. Interessant deel van de uitzending.

    Net als lummel heb ik ook delen opnieuw gelezen omdat ze zo mooi van taal zijn. “Bloemrijk” “negentiende-eeuws” volgens de auteur zelf. Die hoofdstukken verdienen wel een Libris prijs of twee.

    Daarentegen zijn er hoofdstukken die dat taalgebruik helemaal niet hebben. Ik ga nog eens kijken, maar waarschijnlijk zijn dat die stukjes die al eerder gepubliceerd waren en nu in de roman gecopy-pasted zijn. Wat denk jij, lummel?

    Liked by 1 persoon

  48. Ik zie ook veel stijlverschillen. Het was heteerste boek van Ilja dat ik las. Vlak daarna las il la superba. Veel minder verzorgd en veel directer. Het zou best kunnen dat sommige stukken, net als sommige thema’s eerder geschreven zijn. En wie watbewaart dieheeft wat

    Like

  49. De kunst van IlP vind ik dat hij zijn stijl aanpast , al dan niet bewust, aan het onderwerp van zijn oeuvre in werking.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.