Veel reageerders hebben een moeilijke jeugd gehad (61)

vos en wolf

“Mijn ouders en grootouders waren allemaal lieve mensen. Daarom is er weinig interessants over mijn jeugd te vertellen. En Jezus heb ik ook nooit gespeeld. Ja, Izegrim, de wolf die door Reinaert de Vos gepiepeld werd, dat was alles.” Aldus reageerder Ad Hok vorige week op dit blog. De aanleiding? Zo’n beetje iedereen op blog Apiedapie ging ineens jeugdherinneringen ophalen, naar aanleiding van de publicatie van het tweede deel van Keessies droeve jongensjaren en het eerste deel van Letterzetters misschien nog wel droevigere jeugdverhalen.

En we hadden de worsteling met het geloof van De Schrijvende Rechter al eerder voor onze kiezen gehad – binnenkort vervolgd op dit blog – en ook de woeste meidenavonturen van de 17-jarige Luvienna, waaraan nog binnenkorter een nieuw deeltje zal worden toegevoegd. Ook alhier op dit blog. Of dat vervolg de ontmaagding al zal inhouden, dat verklappen we nog niet. Langzaam is het lekkerst.

Ik speelde de koning. We repeteerden op de zolder van de school, Het was er stikkend warm, verhitte gezichten, akelige pruiken op.

Feit is dat er kennelijk nog veel meer onder de mensen zit. En dat ze dat gelukkig tegenwoordig van zich af kunnen bloggen en afreageren, nog net voordat ze dood gaan. Zo verklapte Heer Rozenwater dat “het mooiste meisje van de klas prinses Esmeralda” speelde, “mijn dochter. Ik speelde de koning. We repeteerden op de zolder van de school, Het was er stikkend warm, verhitte gezichten, akelige pruiken op. Toen zei Esmeralda heel lief tegen mij: je hebt allemaal zweetdruppeltjes op je gezicht.

gloeilamp

Blogbaas dezes, APDP, staat nog altijd de keer bij dat hij “als afsluiting van een zomerkamp voor een afgeladen dorpshuis Sneeuwwitje moest spelen. In een groene jurk. En de appel waarin ik moest bijten was een gloeilamp.” Voormelde Luvienna herinnerde zich nog “een musical waarin ik de hoofdrol mocht spelen maar dan zonder te zingen, vanwege mijn lieflijke stemgeluid.”

Ook Timmerark kreeg het te kwaad: “Ik heb het al lang willen doen”, bekende hij, “maar durfde niet echt, maar ik ga mijn moeder voor het te laat is, ze wordt in mei 80, toch vragen of ze zo veel mogelijk van haar jeugdherinneringen wil vertellen (…) Of niet? De verhalen zijn overbekend, en kan zij dit aan, of ik? Niet voor een feuilleton, dat weet ik wel.” En zo is het, niet alles hoeft op de site.

Het verhaal van Keessie krijgt dus vaart en maakt tongen los. Wat wil je ook met stukken als “Mijn moeder wist dat ze me het hardst kon raken door me in de Kerstperiode te verbieden om naar het koor te

kees jezus

gaan, omdat de solistenrol dan aan mijn neus voorbij ging. (…) Ik moest mijn hoofd zijwaarts buigen en mijn ogen sluiten. Tussen mijn oogharen door kon ik zien hoe op de eerste rijen de handtasjes werden geopend, de zakdoekjes tevoorschijn gehaald, de betraande wangen gedept en de neuzen gesnoten. Maar mijn moeder zag ik niet.”

Het was zoals DSR opmerkte “van een uitgekiende wreedheid, dat ontzeggen van het koor, maar gelukkig dient het jaren later als uitstekend leesvoer.”

Dat gold zoals gezegd ook voor het eerste deel van Letterzetters verhaal, dat de titel “Wel liefdevol gemaakt, niet liefdevol ontvangen” meekreeg, en waarin hij aangaf zich al snel aan de Gemeenschap van de kerk te hebben onttrokken, mede omdat hij gemeenschap met een

juf met liniaal

meisje had gehad en dat laatste meer voldoening gaf. Sleutelpassage: “We hebben geen geld voor tandpasta. Hier, poets maar met Vim,” zei Moeder. Ik schudde mijn hoofd. “Nee, ik wil tandpasta!” Moeder poetste met kracht mijn tanden met Vim, mijn hoofd gekneld in de holte van haar arm. “Rotjong ook altijd.”

Een greep uit de enthousiaste reacties. Indra: “Het is alsof ik in het album van mijn ouders zit te kijken …” (tevens goed voor de Duimpjesbokaal, dertien up nul neer). Luvienna: “Je hebt een nare, zware

duimpjesbokaal

kindertijd gehad maar dat levert ons nu wel dit juweeltje op. Heerlijke, klassieke uitdrukking: gemeenschap hebben.” Riverside Blues: “Oh, ik ben wel religieus, af en toe heb ik wat moeite met de “grondtroepen” van de Almachtige.” Klare taal: “Een moeilijke jeugd is een goudmijn voor de schrijver!” En Kees lichtte er deze zin uit, voor hem de samenvatting van het eerste deel: “Ik moest het zelf maar zien te rooien, dat wedergeboren worden.” Kortom, het ging ergens over vorige week.

“De Schrift zegt niet voor niets dat kinderen hun ouders moeten eren, opdat uw dagen verlengd worden nog wel.”

En dat was nog niet alles. Het ging ook nog over allerlei andere diepe dingen. Zoals de zin van het leven, en of je je ouders dankbaar moet zijn voor wat ze voor je hebben gedaan. Of je als kind geïnteresseerd zou moeten zijn in het leven van je ouders en als je dat niet was of je daar dan schuldgevoelens over moet hebben. Jaja, ga er maar aanstaan. Indra: “Meer weten (over elkaar) leidt tot makkelijker vergeven en vergeten. Als ik vroeger, na mijn adoptie, iets meer de moeite had genomen om me te verdiepen in het verleden van mijn ouders en in de streng religieuze opvoeding die zij zelf hadden gehad, dan had ik misschien veel meer begrip gehad (wetend wat de bron van alles was) voor de manier waarop zij mij probeerden op te voeden. Zonder wild om me heen te slaan en alles wat hun heilig was met de grond gelijk te maken.

DSR wist: “De Schrift zegt niet voor niets dat kinderen hun ouders moeten eren, opdat uw dagen verlengd worden nog wel.” Kees was ook stellig: “Kinderen hebben geen enkele verantwoordelijkheid naar hun ouders omdat ze niet om het leven hebben gevraagd en hun ouders dus ook niets verschuldigd en dus ook niets verplicht zijn.”

Moeder Rozenwater

Heer Rozenwater deed het wat indirecter: “Mijn moeder (101) is een niet-gelovige Friezin. Ze is opgegroeid op een boerderij, maar heeft helemaal niets met dieren. Als ze een kat op schoot krijgt verstijft ze. Zo gauw haar kinderen baby af waren knuffelde ze die niet meer. Ze is onhandig en geremd in haar liefde tonen. Die liefde toont ze alleen op een indirecte manier. Mijn oudste broer vindt haar niet aardig.”

“Misschien is ons leven niets, etter, pus, het bijproduct van wat ervoor en erna was en komt.”

Tja, en het ging dieper en dieper. Zo zei Kees op een gegeven moment: ” … als ik de keuze had gehad om wel of niet geboren te worden, dan zou ik voor het laatste gekozen hebben.” In the end is het leven immers voor maar weinigen een lolletje. “En wat miste je in de tijd dat je niet geboren was? Niets.” Daar stond wel een lachicoontje achter, maar toch. Luvienna wist met zekerheid “dat er na mijn bestaan niets is en dat mijn niet-bestaan ook niet terug te draaien is. En dat niet-bestaan en die onherroepelijkheid is wat mij angst inboezemt.” Timmerark opperde al even vrolijk “Misschien is ons leven niets, etter, pus, het bijproduct van wat ervoor en erna was en komt.”

sokrates1

Zelfs Sokrates kwam er zich mee bemoeien, zoals altijd met veel omhaal van woorden, want die vent is zoals bekend niet echt van de whatsappgeneratie: ” … als iemand díe nacht uitkiest waarin hij zo sliep dat hij geen enkele droom had en als hij vervolgens alle andere nachten en dagen van zijn leven met die ene nacht vergelijkt en moet zeggen hoeveel dagen en nachten hij beter en aangenamer heeft geleefd dan die droomloze nacht, dan denk ik dat niet alleen een gewone burger, maar ook de grote koning zelf maar een gering aantal van die dagen zal vinden. Als de dood dus zoiets is, noem ik hem winst.”

Wenen is voor jou te laat, ik kom niet meer - Letterzetter
Wenen is voor jou te laat, ik kom niet meer – Letterzetter

Dat er in de Kunstrubriek van kunstpaus Rozenwater weer heel wat moois te aanschouwen was, viel bij al dit gefilosofeer haast in het niet. En dat terwijl “Wenen is voor jou te laat, ik kom niet meer” van Letterzetter best een mooie – en winnende – bijdrage was.

Volgens Heer Rozenwater ligt er heel wat abstract werk in de pijplijn. “De koppenbedenkers weten daar geen raad mee en komen dan met ongein als emmer waterverf leeggegooid, dat kan mijn zusje van drie beter etc. Van mij mogen ze, verzin maar raak maar verwacht niet dat ik die ongein boven mijn mooie schilderijen zet.” Die korzeligheid is dus nog altijd niet over *bezorgd kijk icoontje* Het wordt misschien tijd dat Rozenwater zich gehuld in een wit gewaad maar eens in een koud zwembad laat onderdompelen, dat hij zich zeg maar achterover laat vallen tussen twee heiligheden, en dan na het proestend bovenkomen weer het oude vrolijke Roosje ontdekt. Zou dat wat zijn, Rozeboos?

Alle feuilletons zijn te raadplegen in het digitale Apiedapie Collectief Archief, te beklikken via de knop ‘feuilletons’ in de bovenste menubalk.

Ja, nou, en dan waren er ook nog wat ikjes vorige week, allang niet meer de hoofdmoot van discussie op dit mooie blog. Toch nog even snel wat snuffelen.

Er was een ikje over een scheermeisje, ja, u leest het goed, een scheermeisje, uit Haarlem, opgetekend door Wilfred Takken. Het lieve kind had een ouwe snoeperd een jaap in diens kin gegeven, waarop

uuid=00bb2573-3a66-4622-bf13-0cfff5edad28

deze haar verliefd aankeek en zei “Je mag alleen in mij snijden”. Geile Geertje was er niets bij. Maar Riverside Blues kon het wel waarderen. “Kan ik bij de Meesterbarbier ook gewoon, zeg maar verliefd worden?” dagdroomde hij, “Als alles mee zit, is dat niet onmogelijk. Per saldo, leuke droom, in de praktijk denk ik dat de klant “voor paal” staat in dit geval.”

Menno Bax schreef over zijn driejarige zoontje Ole (spreek uit: Oele) die wist dat “de melk heel vroeger niet in flessen maar in de koeien zat ….DSR was er zoals wel vaker snel klaar mee: “Nou, ‘t is een vernemstug kintien, ook al heeft ie kennelijk nog nooit een fles gezien – maar schrijf pas naar de krant als ie symphonie heeft gecomponeerd ofzo. Eindoordeel: 3 (zegge: drie)” Kees zag er aanleiding in om de video van zijn dochtertje die een door moeder gemaakte lollie eet en daarover aan de rand van een poldersloot voor de lopende camera vertelt, maar weer eens te plaatsen. “Een voorbeeld uit eigen doos” noemde hij het. (verhaal loopt door onder video)

Koop bij Aktiecentrum Weg het Web, een spinnenwebverwijderaar. Je moet die zonder motor kopen. Model A dus.”

Volgens DSR is “de meeste ouderlof niet volkomen vrij van afgeleide eigenroem”, en ook daar ontbrandde een discussie over, maar dit intro is al veel te lang, lees het allemaal maar eens zelf op jullie gemakje terug. Hier staat het allemaal. Ook waarom DSR op een gegeven moment uitroept “Beste kippekluiver, dit interesseert DSR nou werkelijk geen ene barst!”. Hint: ikje van ene Gerard Hoendervanger. En ook Riverside Blues was knorrig. En wel tegen ene Marco Glastra, die inderdaad een wat sullig en wijdlopig verhaal over een scheur in het plafond had geschreven die

ragebol

bij nader voelen een draad spinrag bleek te zijn. “Wat heb jij ‘n spanningsloos driedimensionaal flauwekulverhaal gemaakt en ingestuurd. Heb je overdag geen snars zinvoller te doen, dan dit te componeren en in te sturen? Koop bij Aktiecentrum Weg het Web, een spinnenwebverwijderaar. Je moet die zonder motor kopen. Model A dus.” Indra deed het op rijm: “Ons beving een béving, bij ‘t aanschouwen van ‘t plafond, maar ‘t vrouwtje bleek een smeerpijp, die niet goed ragen kon!”

Nou, doei dus, dat was het weer. Een weekje bloggen op Apiedapie. Het overzicht van alles wat er vorige week hier op de site is gebeurd. De ikjes waren zoals altijd weer afkomstig uit de ikjesrubriek van de NRC, de krant die zo graag lezersanekdotes op de achterpagina plaatst. Maar de reacties van de mensen uit het land stonden dus hier, aangeleverd door de Apiedapie Community van ex-NRC-reactanten, ex-Volkskrantbloggers en ex weten wij veels.

Stuur nu ook zelf eens een ikje naar de krant. Of scrol naar beneden en zeg wat het ikje van deze dag losmaakt. Plaats een reactie. Een snedige opmerking. Druk een duimpje in. Omhoog of omlaag. Een sterretje, of twee, drie, vier of vijf. Plaats een bekende of nieuwe smiley. Voor je weet wat je overkomt, sta jij volgende week in het nieuwe intro. Inschrijven is niet nodig. Gewoon een reactie achterlaten. Mag met een fantasie-emailadres. Alle voorgaande afleveringen van deze rubriek, verzameld in het Ikjesdiscussieintroarchief, zijn elders op dit blog te raadplegen.

Feuilletons en levensverhalen of aanzetjes daartoe zijn welkom. Kortom, het wordt weer een prettige week. Maar als je vindt dat het geen prettige week moet worden, ga dan vooral elders buurten.

Onbekend's avatar

Auteur: Bas van Vuren

Schrijver - Rijmer - Kijker - Kent beroemde mensen - Maakt liedjes en filmpjes - Doet iets met #ikjes - Want ja - Je moet toch wat

300 gedachten over “Veel reageerders hebben een moeilijke jeugd gehad (61)”

  1. Tijd

    Als logopedist in een ziekenhuis kom ik regelmatig mensen tegen die bijzonder in de war zijn, om uiteenlopende redenen. Soms is het voor anderen lastig te beoordelen of iemand in de war is of een taalstoornis heeft.

    De patiënt van vanochtend was duidelijk verward; hij wilde naar huis, wist niet waar hij was en wat hij hier deed. Hij was zijn huis kwijt, zijn bril kwijt, zijn vrouw kwijt en de tijd kwijt. Ik zei dat ik dat laatste wel aan hem kon vertellen. Ach, zei hij, het is over 10 minuten toch weer anders! Als je het zo kunt bekijken is dat inderdaad nog wel het minste probleem.

    Rian Los

  2. Dus moppen met baarden van een metertje of twee, worden ook door verwarden verteld. Dan valt het met hun geheugen nog best mee.

  3. ,,, hij wilde naar huis, wist niet waar hij was en wat hij hier deed. Hij was zijn huis kwijt, zijn bril kwijt, zijn vrouw kwijt en de tijd kwijt…

    Dat is mij zo vaak overkomen, vaak ´s nachts. Gewoon even op de politie wachten en alles komt goed.

  4. Mijn zoon , zou het kunnen zijn.
    Als je lang genoeg in het traject zit, ’n eigen begeleider hebt, blijft veel wat wij de reguliere maarschappij noemen, op z’n plek.
    Het is oor mij eerder, man dat stukje , ja zo zit dat mogelijkerwijs.

    De patient is zwaar gedesorienteerd, alshij zich al kan orienteren.
    Ik zet ’n vraagteken bij het plaatsen etc.

    dag,dag,mooiedagverder

  5. Apie,

    Elke maandag om 13.00, mits een mijner werkdagen, klinkt er onder mijn collega’s een groepsprotest, aangezien ik me weer ergens illegaal ga zitten drukken omdat ik iets belangrijks te lezen heb. Ditmaal duurde het zich drukken buitensporig lang, maar heb ik gelukkig een dag vrij!

    De Intro is weer leuk, ook bepaald geen whatsappje, dus daarin lijk je op Sokrates. Je kan met minder vergeleken worden, toch?

    Ik meld me voorlopig weer een poosje af, aangezien ik een ” vrijwillig” verplichte cursus moet gaan lopen, die nog meer van mijn toch al schaarse vrije tijd zal opslokken. Maar ja, behoud van baan hè..

  6. Het ga je goed, Indra, en de armen zijn wijdopen voor het moment dat je weer langskomt. De bokaal was nog niet verzonden, ik bewaar hem voor je.

  7. Prachtige intro weer APDP, knap werk dat je alles in je hoofd opslaat cq kunt terug vinden.

    De laatste zin van het ikje is m.i. overbodig, die conclusie kunnen we zelf wel trekken.

    Indra, jammer dat je weer gaat, troost : misschien is de cursus wel heel boeiend.

  8. Dank je, Klare taal. De basis is wel degelijk een copy en paste documentje van de site naar Word – als het snel moet dan op twee schermen, jaja, dan lijkt het net studio Apie – en dan gaan we er lekker met geheugen, intuitie en op het gevoel een vloeiend stukkie van proberen te maken. 🙂 Deze is pas hedennacht ontstaan, na een prettig zorgeloos weekend. Een “The making of …” video staat in de planning.

  9. Het medisch tuchtrecht zou erin moeten voorzien dat uitdeschoolklappende artsen, zeker degenen aan wie verwarde patienten zijn toevertrouwd, worden ontheven van hun functie en elders passend tewerk worden gesteld – als oppasser van builenpestbacillen o.i.d.
    Eindoordeel: 4 (zegge: vier)

  10. De blogbaas dezes is ook nu weer lekker op dreef. Hij heeft, in tegrnstelling tot sommige collega’s, goed begrepen dat je vliegen eerder met stroop vangt dan met azijn.

  11. Mathilde Marie Christine Ghislaine gravin d’Udekem d’Acoz, was ook logopediste voor ze koningin van België werd.

    Het is een mooi vak, dat niet onder het medisch tuchtrecht valt, DSR.

    Ik vind het een goed geschreven verhaaltje, met een licht filosofisch einde. Bovendien zie ik steeds vaker in de supermarkt en op sommige blogs net zulke verwarde mensen. Het is dus niet gebonden aan een ziekenhuisomgeving.

    Je eindoordeel 4 zegge vier, vind ik wel wat mager. Misschien, het is al eerder gebeurd, kun je het oordeel naar boven aanpassen?

  12. Wat moet je je trouwens bij “een taalstoornis” voorstellen? En lost zo’n logopediste dat dan op? Volgens mij zijn ze net zo overbodig als mondhygiënistes.

  13. Keessie, je vraagt naar de bekende weg.
    Taalstoornis en spraakstoornis, het zijn twee verschillende problemen, de logopedist(e) weet er raad mee.

    Vroeger vond ik logopedistes net zo overbodig als jij, maar het is onterecht. Net als fysiotherapeuten een beetje opzij worden geschoven, en mondhygienistes.

    Eenmaal in The Outback, ja, da’s een ander verhaal. Dan moet je het allemaal zelf uitvinden. Maar hier in NL heeft het zeker meerwaarde. Ook muziektherapie, of salsa dansen, echt zoveel beter dan een blauw, groen, geel of roze pilletje.

  14. Tjongejonge Apie, wat heb je er weer veel fraai curatiewerk in gestoken; collectors item voor ons en voor het nageslacht (voorgeslacht is lastiger). Het lezen roept nu al een nostalgisch gevoel van herkenning op.

  15. @Pawi
    Para-medisch tuchtrecht dan. Wat de koningin van Belgie er, behalve haar beroepsverleden, in deze to doet, is me onduidelijk.

    DSR ziet geen reden om het Eindoordeel te herzien.

  16. Niet zo ontvangen hoor. Trouwens ik heb een kippetje in de grill, wie doet me wat?

  17. @Tim
    Mjam! Gaat dat samen met de cheddar tussen het bevroren brood?

    @L
    Er zijn veel te veel kippetjes en je kunt ze toch moeilijk allemaal aan de vos laten?

  18. Nee Luv, als vossen teveel kippetjes hebben dan houden ze helemaal op met rennen en gaan op de bank voor de TV hangen.

  19. Ah, dat verklaart een hoop.

    Dan kunnen mensen dus maar beter de kippetjes laten lopen. 🙂

  20. DSR 17:15
    Het maakt de Koningin der Belgen nog lieflijker.
    Logopedisten zijn in mijn ervaring knappe verschijningen en ook nog eens begaan met het lot van de sprakelozen.

  21. Volgens een logopediste zou ik op mijn dertigste niet meer kunnen praten wanneer ik op mijn 7de niet een heleboel rare oefeningen zou doen. Een kind van 7! Ik schaamde me dood voor die rare oefeningen. Weet niet meer of ze mooi was maar ik praat nog steeds.

  22. TimmerArk maart 2, 2015 om 22:21

    Als ze mooi was, had je je dat vast wel herinnerd. Waarmee een merkwaardige hypothese weer eens gefalsifieerd is en
    mijn stelling dat logopedistes en mondhygiënistes volstrekt overbodig zijn nog steeds staat als een huis. Iemand trouwens weleens een logopedist of mondhygiënist gezien?

  23. Haha, Kees. Je hebt misschien wel gelijk. Ik kan me juf Daalder van de kleuterklas nog goed voor de geest halen, grote borsten en een flinke kont en heel mooi bruin haar. Ik ging graag met haar naar de wc. Tot het blijkbaar opviel, toen moest ik alleen. Mijn eerste afwijzing.

    Heb ook nog nooit een kleuterleraar gehad of van gehoord.

  24. Jawel Kees, ik heb vorige week nog bij mijn schoondochter, mondhygienist in de stoel gezeten. Ze heeft een half uur gekrabt en gepolijst, gebeurt elke twee jaar.

  25. Klare taal, het ging Kees geloof ik om het geslacht. Of is jouw schoondochter omgebouwd, wat het wel een rare gezin constructie maakt…zonder oordeel te vellen hoor!

  26. Of ga jij hier de strijd aan van het wel of niet noemen van het geslacht binnen een beroep?

  27. Timmer, 23.12
    Net klaar met Pauw is mijn antwoord: ja, jouw laatste posting.
    Gute nacht…

  28. Hallo, lieve Drastiesvrienden,

    Wij hadden het vroeger ook niet zo makkelijk. Ik weet nog dat we maar één keer per week cola mochten. Ik moest ook de ouwe afdankertjes van mijn broer aan, keeperstenu enzo. Ze zagen me al aankomen op HIC.

  29. Typologieen
    De aandachtvrager:
    Als ik iets roep, waarvan ik weet , dat het aandacht vraagt, krijg ik het gevoel, dat ik……..satisfactie?
    Klare taal
    maart 2, 2015 om 22:55

    Jawel Kees, ik heb vorige week nog bij mijn schoondochter, …etc

    Ik slinger ’n enkele naam het blog in, altijd iemand, die zich afvraagt, wat is daar de “value added” van?
    Niets, daar gaat het ook niet om, ik wil aandacht.

    Blijf Komen

    Intro eens per week.
    De Heerlijkheid , het losse inkijkje in belevingswerelden ener reactant, die het Intro niet haalt, vind ik op het blog zelve.

  30. Ik wil vandaag mijn boeken op kleur sorteren. Leek me een leuk idee, vannacht. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een bepaalde kleurenvolgorde die je aan moet houden?

  31. “Zou dat wat zijn, Rozeboos?”

    Nee, dat lijkt me niks. Ik sta dichter bij mezelf dan ooit. Never nooit meer mister nice guy, die tijd is definitief voorbij.

    Prima intro overigens, vooral omdat Rozeboos geregeld wordt geciteerd, maar daarbij ook veel te lang.

  32. @Timmer, lichte kleuren bovenin de boekenkast, donkere kleuren beneden.

    Je bent niet de eerste die op dat boek-op-kleur idee is gekomen.

  33. Ja, dat hadden we inderdaad gemerkt, Roosje. Nou ja, dan accepteren we dat nieuwe korzelige toontje maar. Op een gegeven moment weten we niet beter.

    https://www.youtube.com/watch?v=IKrE06N0TSk

    Een van mijn alltime favorites, heb hem onlangs nog live gezien. Mooi intro (vooral in studioversie) en jankende gitaren en prachtige tekst. Favoriet stukje van Hans Dorrestijnkwaliteit:

    My dog bit me on the leg today
    My cat clawed my eyes
    Ma’s been thrown out of the social circle
    And dad has to hide

    I went to church incognito
    When everybody rose
    The Reverend Smith, he recognized me
    And punched me in the nose

    Hans Dorrestijn?? Jazeker. Zie:

    (video wordt nog gezocht)

    Sleutelpassage:

    Het leven van een jagersman
    Is beslist geen grap
    Vanuit het dichte struikgewas
    Gaf een hertje me een trap

    En nu is de vraag, wie was er eerder, Alice of Hans?

  34. @Pawi
    Je hebt gelijk. Koning Philippe had geen betere vrouw kunnen treffen.

    DSR is op de lagere school eens een half uurtje bij een logopediste geweest. Verdere behandeling was niet nodig.

  35. of zo iets, van Hans,…ik gaf de kat een trap net toen de buren naar binnen keken…

  36. @Tim
    Valt me mee dat je de gordijnen niet de hele dag dicht hebt.

  37. Of, mijn favoriet: Ik heb geen goed huwelijk. Er ging een jaar overheen maar ik niet.

  38. Rond knopje

    In een FaceTime-gesprek met pa en ma stuur ik via iMessage een foto naar mijn moeder. Dat doe ik wel vaker, maar het resulteert altijd in het volgende gesprek:

    „Kan ik die foto nu ook zien?”

    „Ja. Je kunt naar je berichten gaan. Dan pauzeert de camera vanzelf.”

    „Via het ronde knopje?”

    „Ja mama, het ronde knopje.”

    „Onderin?”

    „Ja. Het knopje dat je altijd gebruikt om naar het menu te gaan.”

    Drie seconden later wordt de verbinding verbroken. Je zou toch denken dat ik me inmiddels ook wel realiseer dat het knopje om op te hangen óók rond is.

    Jacky Overmeen

  39. Het vlees schroeide DSR even van de botten bij het lezen van de zinsnede ‘pa en ma’. Een geheel subjectieve aversie, allicht gevoed door afkeer van corpsballen. Als er dan ook nog ‘resulteert’ wordt in iets, dan weet je het zeker: dit komt niet meer goed.

    Omslachtige toestanden over toestanden op internet met ouwe mensen….bel toch gewoon op.
    Eindoordeel: 4- (zegge: viermin)

  40. Het gaat in dit verhaaltje duidelijk om, welke BN’e r heeft ongeveer hetzelfde gedaan.
    Volop voer voor Aandachtrekkers , wat ik heb meegemaakt , Vroeger dacht ik, let u op.
    Het wordt smullen hier ,vandaag.
    ’n Prachtzin :……Inmiddels ook wel realiseeer…….
    Prima “ikje”
    Terecht gecomponeerd.
    Terecht ingestuurd
    Terecht gekozen
    Added value. giga….let op
    Zelfspot: Zeer groot.
    Met afstand ’n aardig verhaal.

    Voor mij scoort het inhoudelijk niet zo.
    Dezer dagen kun je op Facebook zoveel kwijt, kan dit goed bij. Probleemloos.

  41. ….Oh je zou toch denken…….
    Kun je alleen bij “ons kent ons” neerzetten.
    Ik heb dagen dat dat mechanisme niet werkt.

    Men kijkt mij regelmatig aan, Riverside, BRILJANT?
    Heb ik ’n Mindere dag, zie ik ’n partij teleurstelling,
    Man, heb je je dag niet?

    Leuk is Anders. Soms wil je dan dat de klok wat
    sneller loopt. De Almachtige is Onvermurwbaar
    Morgen, misschien, Riverside?

    Ben ik mooi mee, dan.

  42. Wel, mijn moeder van 79 is sinds oktober aangesloten op het WWW en zit ook op Facebook en ik herken het ikje wel degelijk. Vooral oudere mensen kunnen stug volhouden dat iets er niet staat in plaats van dat ze iets niet zien.

  43. Dat bedoel ik, Timmerark, 13-in-een-dozijnikje,. Dit gebeurt dagelijks honderden malen in honderden huiskamers. Tenzij origineel opgeschreven hoort het niet in de krant, maar in een groepswhatappgebbetje tussen de kinderen.

  44. Nou, ja, je zal wel gelijk hebben. Ik heb nooit de criteria (zijn die er eigenlijk wel?) van het hele ikjes gebeuren begrepen.

  45. TimmerArk maart 3, 2015 om 15:11

    Als je consequent de Eindoordelen leest, ontdek je vanzelf de criteria van het fenomeen Ikje. Ik zou eigenlijk ook weleens een Ikje van de hand van ons Rechtertje willen lezen. Op Luvienna’s blog las ik onlangs een stukje dat volgens mij een uitstekend Ikje zou kunnen zijn. Maar bij de NRC weten ze ook niet wat de criteria van dit mooi genre zijn.

  46. Kees, ergens ten tijde van intro 48 beloofde ons rechtertje dat hij “volgende week” een ikje zou inzenden. Daar hebben we hem nooit meer over gehoord. Gni gni gni icoontje.

  47. @K
    DSR kent zijn krachten, maar ook zijn beperkingen. Hij meent maar weinig Ik-waardigs mee te maken en worstelt ermee zijn povere ervaringen dragelijk op schrijft te stellen.

  48. @APD
    Hoezo ‘gni’? DSR stuurt liever niets in dan iets wat niet aan zijn eigen standaard voldoet. Jij had destijds daarentegen de gewoonte je de haren uit het hoofd te trekken als NRC om kennelijk omverklaarbare redenen je stukje weer eens niet had geplaatst.

    Wie is er dan serener en gelukkiger? milde glimlachicoon

  49. Welke glimkeutel geeft DSR op 15.42 een duimpje neer? Maak je eens bekend, flinke vent.

  50. Ja dat waren dan ook zonder uitzondering keigoeie stukjes. Is gewoon zo. De meeste staan hier op de site, zodat deze inderdaad wat onbescheiden stelling geverifieerd kan worden. In ieder geval waren ze stukken beter dan het gemiddelde dat er nu op de NRC-site wordt gekwakt. Het “gni” glipte eruit en trek ik terug, was niet mooi van mij grijnsicoontje

  51. @APD
    D’r schiet me zo spontaan geen enkel van die keigoeie stukjes te binnen.

  52. @APD
    Ach, als je je zoiets niet herinnerd, doet het ook geen pijn.

    Die suprieure glimlach hoef je om DSR-entwil niet terug te nemen. Je lacht er hoofdzakelijk jezelve mee uit – en je verhult er niet mee hoe graag je die inmiddels vergeten stukjes de krant had gezien. -mild-serene innerlijke glimlachicoon-

  53. De Schrijvende Rechter maart 3, 2015 om 15:42

    Dat is een eerlijk antwoord Rechtertje, maar ik had wel graag eens één enkel Ikje van jouw hand willen lezen. Ik begrijp dat Ik-waardige belevenissen naar jouw en mijn maatstaven dun gezaaid zijn in het leven van ons mensen, maar het verwoorden ervan vertrouw ik jou wel toe. Je hebt jezelf hier meer dan bewezen op dat gebied.

  54. @Tim
    De Ik-jespagina van NRC vraagt om ‘anecdotes van lezers’.

    Tot enige tijd geleden was er een uitgebreide lijst criteria beschikbaar. Samengevat kwam kwamen die neer op: authentieke anecdotes, dus uit de eerste hand, liefst geen verhalen van trotse (groot)ouders. Uit een bloemlezing bleek ook dat vele ‘verdrietige verhalen over afgezette borsten’ oid werden afgewezen, alsmede verhalen over van vrouwen die jonger werden ingeschat dan ze werkelijk waren.

    Gezien de Ik-jes van de laatste tijd heeft er zich kennelijk een omkering in het denken bij NRC plaatsgevonden. Of misschien is de desbetreffende memo verduimeld, op belangrijke plekken bedekt met koffievlekken…

  55. @K
    DSR heeft ooit een mop over een slager met varkenspootjes naar NRC gestuurd, in een tijd dat de moppentrommel daar wijdopen stond. Dat is hem door velen hier, die niet inzagen dat het om een pastiche ging, nog lang nagedragen.

    DSR worstelt met het uitwerken van ‘De domineesdochter en het spinnetje’, maar als het is voltooid, dan zal DSR het hier plaatsen, indien het door NRC wordt afgewezen.

    Achterafgezien had DSR gewoon zijn eigen jeugdherinnering over de begrafenis van zijn konijntje moeten omkatten.

  56. Heer Rozenwater maart 3, 2015 om 09:52

    Een goed voornemen volgens mij, Rozenwatertje. Ben benieuwd wat voor type vrouwen je nu gaat aantrekken c.q. als facebook-vriendinnen krijgen. Daar zit misschien geen heel feuilleton in (al weet je maar nooit), maar toch op zijn minst een boeiend verhaal.

  57. Ik ben bang dat de volgende juffrouw die zich aan Rozenwater verslingerd het door hem gelede moet lijen, zodat dat ook al geen blijverdje zal blijken.

  58. Ja, ’t is een smeerlap. In de hoogste boom als het woord ‘gloryhole’ valt, maar ondertussen…

  59. Weet je, Kees, ik denk dat ik dat stukje nog maar een keer instuur. De Ikjesredactie wisselt denk ik regelmatig, en zo niet, dan wisselt hun geheugen vast wel regelmatig.

    Ooit moet het toch een keer lukken.

  60. Kom kom, heren, ons Roosje doet alleen maar zijn best om Indra te helpen. Dat daarbij soms minder smakelijke spullen bij horen kan hij ook niet helpen, dat is nou eenmaal de aard van het bovennatuurlijke. Des te nobeler van hem dat hij desondanks toch zijn hulp en kennelijke expertise inzet.

  61. Monitoring
    Ik ben ’n achteraan loper, geloof ik. In marketing literatuur vind ik dat gedrag het beste bij mij passen.

    Ik bedoel, als u het gehad heeft, gezien heeft , er klaar mee bent, ga ik naar FB.
    In dat golfje zit ik.

    U heeft waarschijnlijk House of Cards deeltje 3 al 2 x bekeken?
    Oh. zag u ook in de Telegraaf, dat interview met de hoofdrol speelster, waarin ze onder meer aanhaalt, dat er tijdens haar “grime’ wordt besloten de scene te schrappen?
    ’n Week of 2 stampwerk , tekst-leren verdampt.
    Nieuwe tekst leren.
    Daar zit ’n giga werkdruk in.

    Oh , FB zegt u?
    Ik kwam via via, bij Tonny Eyk, die in zijn tijd onder meer “Koot & Bie deed.

    Die hadden 24 uur van te voren nog niet zoveel op papier.

    Die spanning, geeft Van Eyk goed weer.

    Ik lees elders dat Apiedapie door Paul de Leeuw, paedon , wie zegt u wie? ,Paul de Leeuw,wordt gevolgd.

    Wij wensen, vanaf deze plek, Apiedapie intens veel satisfactie, euforie, of wat er nog meer voor roes-verschijnselen zijn

    En als Paul na zeg 36 uur denkt, nou wat aardig, ik ga weer door?

    Dan zou je kunnen krijgen:

    Apiedapie community, de laatste dagen , is dit blog gevolgd, door Paul de Leeuw. Wij voelen ons gevlijd. Alle bloedlichaampjes vibreren.
    Voor hen , die onbekend zijn met PdeL hij is, etc.

    Apiedapie, wij voelen dat graag met je mee,

    Zijn er nog meer personen, die op je euforie lijstje staan?

    Ik bedoel, zeg maar, de “Rangers” onder ons kunnen toch wel wat voorwerk doen?
    Of is Paul de Leeuw juist ’n voorbeeld van deze “Special Unit”?

  62. Internet

    Er moet een nieuwe auto komen, dus zoek ik zo nu en dan op het internet of er iets van mijn gading is. Maar wanneer ik daarna het weerbericht open, verschijnen er, naast zon en regen, allemaal kleine autootjes op het scherm.

    En als ik nu net doe alsof ik iets anders wil kopen, dacht ik, zouden die autootjes dan ook weer verdwijnen? Ik googlede potten en pannen en bezocht drie pannenwinkels op het web. Inderdaad, nu verschenen er in plaats van de autootjes, ineens hoofdpijnstillers op het scherm.

    Quirijn Kuchlein

  63. Hierbij een stuk van zijn werk.
    Oordopjes zijn te koop bij Etos. Of Kruidvat. Of de DA-drogist. Of de DIO-drogist.

  64. Luvienna, 20:44. Dank je Luv, jij begrijpt me tenminste. dankbaarheid icoontje

  65. O, ik begrijp zo veel, HeRoWa, zelfs ons Rechtertje vaak. Dat betekent niet dat ik het dan ook met hem eens ben. Maar begrijpen… nou!

  66. Kennelijk heeft, om de onnavolgbare term van JdW te gebruiken, ‘de computerafdeling van de NRC’ de dagelijkse leiding over het Ik-je overgenomen.

    Tipje aan de inzender: toets eens ‘glory hole’ in.
    Eindoordeel: 2- (zegge: tweemin)

  67. DSR LOL-icoontje! 😀 Overigens, ik wil je goede humeur niet bederven, is gisteren je eindoordeel weer eens gekopieerd naar de buren door die schraalhans.

  68. Monitoring
    Dezer dagen wat op internet gesnuffeld, naar keuken gerief.
    Klopt de aanbiediingen scheuren over mijn scherm.
    Ik kan nergens pluggen, ik kocht het daar , daar of daar.

    House of Cards deel 3 speelt nu.

    Oh, volgende week , wil ik iemand vragen met me mee te zoeken naaar ’n eet- & geniet gelegenheid, voor hem & haar..

    Ga dat wel op fb zetten.
    Metro Manlia gaan we als eerste verkennen.

    Juli of zo open. We zijn nr 2 aanbieder. On het vakje eet & Maak muziek.

    Niets spannends aan, niemand volgt me.
    Het gewone handwerk: de buurt in & melden dat je wat zoekt.

    De euforie is daar als we de terug kerende klant in beeld hebben.

    Geen seminar, Niets dat kwijt kan raken, team werk.

    We gaan er voor.
    Misschien vraagt er wel ’n dame:Riverside kom je friemelen in mijn auto?

    Mevrouw, daar ben ik over heen gegroeid.

    Ik zie u allen .morgen weer.

  69. TA – maart 3, 2015 om 09:06

    Er zijn genoeg openbare scholen die dolgraag mensen met te veel tijd inhuren voor hun bibliotheken: uitlenen, kaften, boeken sorteren, dat soort dingen.

    Is dat niks voor jou? Onbetaald, vrees ik. Maar voor het goede doel, en met behoud van uitkering.

  70. @APD
    Tsja, als zo’n figuur daar nou lol aan heeft…

    JdW stelt in diezelfde thread voor maar op te houden met het doorplaatsen van het Eindoordeel als DSR daar bezwaar tegen maakt. Het lijkt mij echter in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de blogbaas om dergelijke fatsoensregels naar eigen inzicht te handhaven.

  71. De Schrijvende Rechter maart 4, 2015 om 17:40

    Wij plaatsen toch ook het Ikje van de NRC zonder toestemming van de schrijvers? Zolang je naam erbij vermeld wordt, lijkt mij er niks mis mee. Maar misschien is het niet goed met mijn fatsoen gesteld. Kan best. Laat duizend Eindoordelen bloeien, zou ik zeggen.

  72. @K
    Beweert DSR iets anders dan? Hert gaat natuurlijk ook om de intentie -in dit geval vanuit een slecht hart- waarmee eea gebeurt?

  73. Wat bedoel je schraalhans? Waaruit bljkt dat ik me er druk over maak? Ik vermeld het even, man. Jaja, mensen kunnen dingen aan elkaar vertellen zonder hevige verontwaardiging en “wat een eikel was dat joh” etc, in tegenstelling tot wat in sommige kringen gebruikelijk is. Probeer het ook eens! milde glimlachicoon

  74. Keessie, wat DSR zegt, het is niet helemaal te vergelijken. Wij hier eren het ikje en we vermelden bron en linken en roepen mensen zelfs op om ook ikjes naar de krant te sturen.

    Schraalhans bij de buren doet het alleen om te zieken, bovendien zonder bronvermelding (zoals we hier wel netjes doen, zie bijv. Roossies kunstrubriek, staat keurig elke dag weer een linkje bij). Maar ja, doe goed en zie niet om en zo is het. Het sop is de geit niet waard.

  75. DSR @18:36

    Dat ben ik in het geheel niet met je eens. Jan biedt uit eigen beweging aan om er mee te stoppen zodra jij bezwaren uit. Hoe kan je hem dan een slecht hart of kwade intenties toedichten?

    @A 19:51

    De bronvermelding staat hier ook niet in de gereproduceerde ikjes, maar in de introductie. Ik heb geen controle over de introductie aldaar, maar zou Jan een suggestie kunnen doen!

    Gezien de wekelijkse samenvattingen heb jij een nogal merkaardige definitie van eren:


    “een wat sullig en wijdlopig verhaal”
    “Heb je overdag geen snars zinvoller te doen…”
    “dit interesseert DSR nou werkelijk geen ene barst!”
    ““Wat een walgelijk kijk-mij-eens-bijzonder-zijn-Ikje”

    Na zo’n malafide hommage komt de aansporing tot het insturen van ikjes ook niet bijzonder oprecht over.

  76. Haha, die schraalhans, hij duikt er zo fanatiek op dat hij haast wel familie van Leon Levoisin moet zijn. (vind ik altijd sneue types, diegenen die zich achter meerdere nicknames verschuilen, wat hebben ze te verbergen, schamen ze zich voor hun eigen opmerkingen, denk je dan, maar dit terzijde).

    De bronvermelding staat werkelijk meer dan ruimhartig in elk intro. Zelfs naar het individuele ikje nog een directe link, en ook nogeens de naam van de auteur in vet. Maar dat had je in je razernij vast niet opgemerkt.

    Help me eens: wat is er ook alweer tegen het ook opnemen van kritisch commentaar, naast het lovende? Als je onderbouwde reacties van reageerders op het ikje laat zien, en die zijn niet voor de volle 100% lovend, dan is dat “malafide”? Familie van Poetin soms? zeer mild glimlachicoontje

  77. @Schraalhans
    Ieder Ik-je krijgt een harde maae eerlijke beoordeling. Het liefst deelde DSR alleen maar tienen uit, maar helaas is daartoe geen aanleiding.

    Juist omdat DSR zo’n groot liefhebber van het Ik-jesgenre is, laat hij zich kruidig uit wanneer het te grabbel wordt gegooid door de inzender of de NRC-redactie.

    Jij plaats daarentegen louter en alleen DSR’s Eindoordeel door om hem in de zeik te nemen. Dat maakt je, technisch op objectief gezien, tot een kwaadsappige bokkelul, maar dat mag, zeggen we hier dan – en gaan over tot de orde van de dag.

  78. A (22:25)

    Indien ik “familie” zou zijn van Leon Levoisin, kan ik dus niet één en hetzelfde persoon zijn. Je slecht gefundeerde verdachtmaking is een stropopredenering.

    Je beticht mij ervan in razernij niet correct te lezen. Ik citeer nog maar even uit mijn vorige post:

    <i>De bronvermelding staat hier ook niet in de gereproduceerde ikjes, <b>maar in de introductie</b>.</i>
    

    En Apie:

    <i>De bronvermelding staat werkelijk meer dan ruimhartig in elk intro.</i>
    

    Diep ademhalen, glaasje water nemen…

    “Familie van Poetin… familie van Leo Levoisin?”

    Het kruisverhoor begint eentonig te worden. Ik ben overigens ook nog zevendegraads verwant aan Nana Mouskouri.

    Help me tot slot nog even met de verwijzing naar het lovende commentaar in je recente samenvatting.

  79. Het geeft een enorme voldoening om ook eens de kleinste minderheid een pleziertje te schenken.

    Ik vermoed dat die overige 99,9% betere lezers zijn dan jij!

  80. Goed, #pauw is erg saai, Heleen van Royen, vandaar. Laat ik maar eens naar niveau schrale hans afdalen. Hij verwijt mij het volgende: “De bronvermelding staat hier ook niet in de gereproduceerde ikjes, maar in de introductie”. Om hem tegemoet te komen zou ik dus in elk ikje de bronvermelding moeten opnemen (en niet zoals nu in het wekelijkse intro). Let op, zo gaat dat er uit zien:


    Internet

    Er moet een nieuwe auto komen, dus zoek ik zo nu en dan op het internet of er iets van mijn gading is. Maar wanneer ik daarna het weerbericht open, verschijnen er, naast zon en regen, allemaal kleine autootjes op het scherm.

    En als ik Bron: ikje van Quirijn Kuchlein op http://www.nrc.nl/ik/2015/03/04/internet-3/nu net doe alsof ik iets anders wil kopen, dacht ik, zouden die autootjes dan ook weer verdwijnen? Ik googlede potten en pannen en bezocht drie pannenwinkels op het web. Inderdaad, nu verschenen er in plaats van de autootjes, ineens hoofdpijnstillers op het scherm.

    Quirijn Kuchlein

  81. De fluim krijgt weer veel te veel eer van zijn gedoe.

  82. Had ik al opgemerkt dat je slecht leest?

    Ik verwacht helemaal niet dat jij in elk ikje de bronvermelding opneemt. Integendeel, dat verwacht jij kennelijk van mij:

    Apiedapie zegt: maart 4, 2015 om 19:51
    Schraalhans (..) doet het (…) bovendien zonder bronvermelding

    Aangezien ik geen controle heb over de introductie op Drasties rest mij dus slechts de mogelijkheid om het in iedere metareview te doen. Maar dat is volstrekte flauwekul! Dat doe jij immers ook niet bij ieder ikje. Kennelijk heb je meer verstand van tekst opmaken dan tekst lezen.

  83. Thuisbezorgd

    Door een ‘aanrijding met een persoon’ staat onze trein nu één uur stil tussen de weilanden in Weesp. Het is inmiddels 19.00 uur en de mensen raken geïrriteerd door de honger. Het gaat nog wel even duren.

    Een studente besluit Thuisbezorgd te bellen. Na inventarisatie blijkt in treinstel 9558 veel animo voor pizza’s. Via GPS wordt de exacte locatie van de trein bepaald en doorgegeven aan de pizzaleverancier.

    Even later vraagt de studente: „Conducteur, kunnen deze treindeuren misschien open? Hoezo? Omdat er zo 25 pizza’s worden bezorgd.”

    Dit is wat anders dan de gratis koffie en thee van de NS.

    Marie-Claire Putman

  84. Een dubieus verhaal: welke pizzabakker stuurt er nou voor honderden euros aan handelswaar naar een weiland, naar een trein die zonder aankondiging weer kan optrekken?

    Enfin: wat een onbezonnen actie. Zo’n pizzabezorger mag zich helemaal op zo’n manier langs het spoor bevinden, daar komen alleen nog maar meer vertragingen van. En dan die onmiddelijke behoeftenbevrediging – tsss…. Doet me denken aan alderlieden die tegenwoordig al voordat ze hebben afgerekend beginnen te snaaien van hetgeen in hun winkelwagentje ligt. Bijt je manmoedig door ’t ongemak heen en eet een uurtje later, zeg…. In dit Ik-je komt alles samen wat er mis is met Nederland.

    De laatste zin had uiteraard niet geschreven, geplaatst of zelfs maar gedacht moeten worden.
    Eindoordeel: 4- (zegge: viermin)

  85. Ben het deze keer eens helemaal eens met ons rechtertje. Als je uren in de sneeuw vastzit dan kan ik mij er wel wat bij voorstellen maar één uurtje in een treincoupé… Ze hadden hun honger vast wel kunnen uitstellen door oefeningen met de geest te doen: ik zie ik zie wat jij niet ziet op zo, of een leuke striptease act, dan hadden ze ook wat leuks om over naar huis te twitteren. Of Yoga.

    Ik bedenk mij nu dat ik een schier eindeloze gebeurtenissen tot mijn beschikking heb voor weken ikjes. Zal ik eens een poging wagen? Mijn ingemailde brieven bij De Volkskrant, Het Parool en de NRC zijn nooit geplaatst terwijl ze alle to the point, snedig en sneu genoeg waren.

    Ben ik trouwens de enige die iedere keer weer denk als ik een losse Parool koop: ‘1,95! Dat is met inflatiecorrectie en zo 7 gulden…’ of ben ik de enige die soms nog omrekent, dat kan ook natuurlijk.

  86. Merkwaardig verhaal, die deuren mogen helemaal niet open, da’s tegen de veiligheidsinstructie. Broodje Aap denk ik. En ja, Marie-Claire, pizza is anders dan koffie en thee, wat bedoel je daar precies mee? Next icoontje

  87. Timmerarkje, ik roep je al jaren via mijn wekelijkse intro op om ook eens een ikje in te zenden, zie de link aldaar, laatste paragraaf, doe het dan ook eens een keer man! 🙂 Benieuwd of je puntig kunt schrijven gni gni gni icoontje Wordt het geplaatst, dan zal het hier worden besproken, da’s mooi toch, en jij bent daar dan al aan gewend.

    Ja, je bent de enige die de prijs van het Parool nog altijd omrekent in guldens. Vergeet niet dat ook de uitkeringen zijn meegegroeid, qua inflatie, weliswaar niet volledig, en dat het Parool heden ten dage ook gratis via het internet genuttigd kan worden. Appels met peren dus.

  88. Heel geloofwaardig verhaal. Een medemens heeft zich zojuist voor een aanstormende trein geworpen. Nou, daar krijg je toch wel trek van, dacht ik.

  89. Ja, ik ben heel blij met de uitkeringen. Vooral die WIA. Geen vetpot maar ik heb er mijn hele arbeidszame leven aan mee betaald. Mooi land, zeg ik MP Rutte na, Nederland. En nu Wilders griep heeft schijnt het zonnetje ook nog eens.

  90. @Tim
    Hoe lang beslaat dat werkzame leven van je?

    En wie zich verblijdt in een griepje van Geert Wilders is geen haar beter als de imam die destijds Theo van Gogh alle kleuren kanker van de regenboog wenste.

  91. DSR, lang genoeg, en hopelijk nog niet voorbij.

    Wat een slap gelul. Ik ben blij dat hij afgezegd heeft voor het debat, nu zal er geen dom geschreeuw en gelieg zijn maar kan alle aandacht naar de sjoemelende VVD gaan.

    En of Wilders AIDS krijgt, of Ebola, ik zal er niet om treuren. Als zijn dood ons mooie Nederland beter maakt, so be it.

  92. Naast barman, afwasser, krantenverkoper (NRC), nachtportier heb ik ook nog het landsbelang gediend, toen ik voor de PvdA werkte.

  93. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 17:12

    Rechtertje, besteed liever je tijd en energie aan het beantwoorden van Luvienna’s vragen aan jou, wat je ook beloofd hebt te doen, in plaats van met zulke onzinnige vergelijkingen te komen. Anders wens ik je een milde verkoudheid toe, waarop jij mij weer mag beschuldigen van de ergste beschuldigingen.

  94. TimmerArk maart 5, 2015 om 17:23

    Ik denk dat je met dat laatste het land een sléchte dienst hebt bewezen. Nooit, zoals ikzelf, kranten (Volkskrant, Trouw, Haagsche Courant, Handelsblad, een zwaar protestants (regionaal?) dagblad waarvan ik de naam ben vergeten en ik dacht ook de NRC) gelopen? Dat is andere koek dan droog in een krantenkioskje kranten slijten.

  95. TimmerArk maart 5, 2015 om 17:21

    Met die laatste alinea maak je je zelf schuldig aan de IS-mentaliteit die je zo vurig bestrijdt! Heel betreurenswaardig.

  96. @Tim
    En hoe lang hebben die studentenbaantjes van je in totaal geduurt?

    Met je opmerking over de PvdA en het landsbelang geef je in ieder geval blijkt van kostelijke zelfspot en relativeringsvermogen! Duimpje-op-dikke LOL-icoon-

    Maar voor je opmerkingen over WIkders dood, krijg je wel een duimpje-neer, het kan niet anders.

    @K
    Omdat DSR je mag, zal hij niet verder de aandacht op je onnozele opmerking vestigen, anders dan deze een duipje-neer te geven.

  97. @K
    En die mentaliteit herkende DSR dus al eerder en hij klaagde deze aan, waarop jij de spot met hem probeerde te drijven. Je had er weer eens geen kijk op.

  98. Zeur toch niet, met alle respect. Ik roep toch niet op om hem te doden? Ik wens niet eens zijn dood. Maar zijn er in jouw ogen, Kees, geen mensen op aarde om wiens dood je geen traan zou laten? Wilders is in dat rijtje echt klein bier. Hij heeft dit land alleen maar ellende gebracht en alle mensen die het voor hem opnemen zijn in mijn ogen verdacht.

    En ik heb lange tijd een AKO kiosk gerund, dat was ik al weer vergeten, leuke baan trouwens, op een stationnetje, maar de NRC heb ik staand verkocht. Bij de Menza en voor het CS in Amsterdam. Zwart, dat weer wel. Ja, je leest het goed, ook de NRC deed destijds aan zwart werk.

    O, DSR, ik ben 50, heb minder dan een jaar een sociale dienst uitkering gehad (ik dacht toen dat ik AIDS had en stopte met studeren) en nu een jaar of 5 WIA. Heb je daar commentaar op? Fijn voor je.

  99. En de PvdA was trouwens geen goede werkgever. Onderzoeken, waar je je vrij voor had gemaakt, werden plotsklaps afgezegd…

  100. @Tim
    Zo-zo- wat een korzelige reacties opeens. Gevoelig snaatje geraakt ofzo? Altijd loop je te geuren over je bonte heden en verleden, maar nu is eventueel commentaar ‘fijn voor je’ – een zwaktebod uit de tijd dat je hier nog je draai moest vinden.

    Waait vast wel weer over -milde glimlachicoon-

    Over Wilders: je roept niet op hem te doden, maar wenst hem wel dood. Moreel gezien een gradueel verschil. Ik vind ’t verwerpelijk.

    PvdZ-onderzoeken waar Tim nuttig voor was? Werden er soms medicijnen getest ten bate van de partijkas? -grinikicoon-

  101. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 17:37

    En jij, wijsneusje, had het natuurlijk al voorspeld. Puur toeval en in wezen een valse profetenmentaliteit.

  102. @K
    En dat, K. waagt DSR te betwijfelen. Zet maar liever een schildwacht voor je mond, voordat er nog echt erge, Tim-achtige dingen uitfloepen.

  103. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 18:05

    Met wat meer twijfelen zou je ongetwijfeld je voordeel doen. Je suggestie is er overigens een van het valse soort en siert je niet.

  104. @K
    Je hebt gelijk dat DSR allicht iets bescheidener met zijn tamelijk regelmatige gelijken om zou kunnen gaan. Zoiets wekt immers al gauw wrevel op van de goegemeente, en al heb je honderd keer gelijk,ze verrekken het om het je te geven.

    Wat betreft de suggestie: wie kaatst kan de bal verwachten, en niet per se met een pisboogje.

  105. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 18:23

    Behalve een wijsneusje ook nog zelfingenomen. Het kan niet op.

    Maar toch zeker wel met tenminste enig effect?

  106. DSR zou zou eerder zeggen dat hij niet aan valse bescheidenheid leidt.

  107. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 18:46

    Noch aan ware bescheidenheid. Maar komt dat antwoord nog dat je hebt toegezegd?

  108. Ja, kom eens op met die schrijflessen voor Luvienna maar nu eerst Hier is… Adriaan van Dis!

  109. @K
    DSR claimt dan ook ware noch valse bescheidenheid.

    Je begint dezelfde drammerigheid als HR te vertonen. DSR heeft aan L. een toezegging gedaan, niet aan jou.

    Bovendien is DSR even met totaal andere dingen bezig, zodat zijn hoofd er niet naar staat. Vandaar dat hij over ‘binnekort’ sprak, dwz binnen enkele dagen.

  110. @Tim
    Is DSR nu ook in jou ogen ‘verdacht’ omdat hij je anti-Wildershaatpraatjes tegenspreekt?

    Verdacht waarvan? Onweldenkende gedachten? Landverraad? Zeg het maar, hoor. En wat zijn de consequenties van de inverdachtstelling? Iedereen die het ooit voor Wilders heeft opgenomen maar preventief interneren ofzo? Zeg het maar, hoor.

    Let jij liever in de eerste plaats op je eigen ont-zet-tend grote waffel, voordat je hele volkstammen de maat gaat nemen.

  111. De Schrijvende Rechter maart 5, 2015 om 19:15

    Wat je in je middelste alinea beweert is in zijn geheel onjuist.

  112. @K
    Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat is nu eenmaal DSR’s lezig, en daarmee zul je het moeten doen.

  113. Weer wat geleerd! De WIA (Ija Ija Hoo). Was vroeger toch iets van WAO of zo? Kunt u na 2 jaar ziekte nog steeds niet, of minder, werken? Dan kunt u een WIA-uitkering krijgen. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Tja, daar zit je dan.

  114. Die middelste alinea is een klinkklare leugen maar nu eerst …. het journaal!

  115. Sst, ik zit nu Van Dis te kijken (vertraagd via het internet), heel spannend en een mooie schrijfster die het over haar moedertong heeft, en een stimulus en een gespleten persoonlijkheid, sexy hoor.

    Terzijde, verademing die Van Dis, hij laat mensen uitpraten en valt alleen op het juiste moment in de rede. Daar moet je bij de Mathijs en Eva en Humberto autocue en oortje presentatoren niet mee aankomen, die kunnen niet naar hun gast luisteren, stijf als ze staan van de regie-aanwijzingen. Nee doe mij maar Van Dis! ❤

    Jhumpa Lahiri bedoel ik dus, ik ga gauw eens iets van haar lezen. zwijmelicoontje

  116. DSR, Timmer zegt nergens dat hij Wilders doodwenst. He couldn’t care less als dat gebeurt, maar dat is geen doodwensen.

    Jeutje, als dat wel doodwensen zou inhouden dan zou ik dus een hoop mensen doodwensen. :-p

  117. Heerlijke man die van Dis maar had Jhumpa niet steviger moeten aanpakken? Tweetalig opgevoed, niet een specifieke moedertaal…. big deal!

  118. @HeRoWa, je moet je eigen verlangens niet op Adriaan projecteren! 😉

  119. Van Dis, de beste die er is …

    Vooral het gesprek met Howard heeft me ademloos aan de buis gekluisterd, en da’s al weer een paar jaartjes geleden. Van Dis luistert, Van Dis is intelligent en gevat en daagt zijn gast uit om alles te geven. Dat vinden ze leuk … want gebeurt nooit …. en dan krijg je dus een gesprek dat ook de gast keiprettig vindt. Mooi hoor. Van Dis elke week graag.

  120. Als de heren nu eens zouden uitleggen waarom er sprake is van klinkklare leugens, (of beter: een verschil van inzicht), dan kwamen we misschien nog wat verder.

  121. @L
    ‘ En of Wilders AIDS krijgt, of Ebola, ik zal er niet om treuren. Als zijn dood ons mooie Nederland beter maakt, so be it.’, dat zegt L.

    Ik vind ’t een behoorlijk agressieve uitspraak, die neerkomt op doodwensen.

  122. Er waren veel not amused dwdd-twitteraars die het iets voor omroep Max vonden: ” boeken! saaaai! #zap”

    Maar gelukkig ook voldoende enthousiastelingen.

  123. @DSR “So be it” vind ik getuigen van onverschilligheid, maar het is nog steeds geen doodwensen. Voel jij je altijd negatief aangedaan als je hoort van het overlijden van mensen die je niet kent? Of van mensen die je niet mag?

  124. Uitgereisde PPV’ers kunnen beter sneuvelen dan terugkeren naar Nederland. Onze Premier onderschrijft deze stelling, bij afwezigheid van de door griep gevelde Wilders (moge god zijn ziel nemen).

  125. @Timmer, dat Rutte iets onderschrijft vind ik niet per se een aanbeveling; haast integendeel eigenlijk.

  126. Wat heerlijk onze Adriaan in gesprek met Tahiri, niet die razende spraakgestoorde leuteraar en dan nog een mooi dessert met die Joodse schrijver die veel te vertellen had, prachtig allemaal!

  127. Luvienna, als je het debat ook volgt, onze goedlachse premier staat stijf van de spanning geloof ik.
    Hij onderschreef echt dat uitgereisde jihadisten beter daar kunnen sneuvelen dan terugkomen. Dat Wilders dat zegt is begrijpelijk, niet ter zake doende, maar de premier? Over bijvoorbeeld meisjes van 16?

    Het debat verhard, vroeger, tussen Wiegel en Den Uyl was het inhoudelijk hard, maar met humor en een zekere beleefdheid. Die is in Nederland al jaren ver te zoeken. En ja, ik vind dat dit door Wilders komt.

    Was Fortuyn er nog maar. Ik heb toen ook hard gelachen over zijn treffen met Melkert en Dijkstal. De Nederlandse politiek mist hem.

  128. Ja die Howard was geweldig, vijftig plus pleaser, jawel okee, prima, graag meer…..

  129. @Klare taal, zo heel pleaserig vond ik hem niet, beleefd, voorkomend: ja, maar een pleaser, nee.

  130. Ach, ik weet het niet, Timmer. Elke generatie zegt dat het in hun tijd beter was.

    Ik was niet zo’n fan van Fortuyn, vrij onverdraagzaam vond ik hem.

  131. Nee, Howard was juist geen pleaser, vond het leuk om het onverwachte antwoord te geven. En stootte zijn glas rode wijn niet om.

  132. Dat ben ik met je eens. Hij was een verademing in vergelijking met de politici van toen. Maar stijl en flair op zich zegt natuurlijk niks over de inhoud, het verpakt alleen de inhoud op een aangenamere manier.

  133. Hij stootte hem niet om en dronk hem op; dat ging helemaal in tegen de verwachtingen die hij zelf had opgeroepen.

  134. Dus, APD, Klare taal en Luvienna, van Dis is een aanrader om terug te kijken?

  135. Ja ik mocht die Pimmetje toch wel hoor, toen ik hem wat beter ging kennen. Ook van wat dichterbij (lekker-belangrijk alert).

    Niet dat ik het met veel van wat hij zei eens was. Veel van zijn ideeen en uitspraken vond ik destijds niet echt prettig, maar hij bleek zijn tijd vooruit. Vooral toen we zijn navolger zagen, Sneue Geertje die heel zieke uitspraken deed en doet, opruiend is, en geen enkele normale oplossing biedt voor de problemen die hij benoemt of uitvergroot. De man is dan ook geen diepe denker, geen originele en creatieve en zelfstandiige geest, heeft geen flair en geen lol in het leven, zoals Pimmetje dat dus wel allemaal had. Elke vergelijking gaat dus mank, behalve dan het benoemen van wat dingen die voor hen niet benoemd mochten worden. En daar is niks mis mee, zolang het met verstand en respekt voor elkander gebeurt. Zo … nu #pauw.

  136. @L
    Tim’s formulering getuigt juist niet van onverschilligheid – over iets dat je onverschillig laat, spreek je niet zo. Er sprak intense minachting en haat uit.

    Ik hoop nooit zo lichtvaardig over de dood van mijn evennaaste te spreken, zelfs niet mijn vijanden. Daarvoor is het leven te kostbaar.

    Relativerend spreken over het leven van iemand omdat je zijn overtuiging niet deelt, is een uiterst cynische uiting van minachting, waarbij eigenlijk iemands bestaansrecht op uiterst subtiele wijze in twijfel wordt getrokken.

    Het zal allicht niet de bedoeling zijn geweest – zo’n diepe denker is onze Tim nou ook weer niet – maar ’t blijft grof.

  137. Je hebt gelijk, Apiedapie. Wilders is een leugenaar en een opruier en ik heb medelijden met de meeste mensen die op hem stemmen, de AOW’ers en chronisch zieken die hij zegt te vertegenwoordigen (als extreem VVD’er, laat me niet lachen.) De racisten die ook op hem stemmen zijn geen aandacht waard.

  138. Hij stootte de wijn niet om, nou ja dat is ook wel een beetje een inkoppertje mijns inziens.

    Beetje flauw grapje…

  139. Ook niet verstandig: het hele Wilders-electoraat, voor een niet-onaanzienlijk deel ex-PvdA maar negeren en afschrijven. Alsof je daar iets mee opschiet.

    Laten de gevestigde politieke partijen er liever eens over nadenken waarom zoveel mensen hn toevlucht bij Wilders zoeken.

  140. Het was geen grapje, Klare taal, maar een constatering. Waarom? Op de vraag van Van Dis of hij wijn wilde zei hij: rood, maar ik praat met mijn armen en stoot het glas vermoedelijk om. Hetgeen hij dus niet deed.

  141. DSR, ik vind dat voor veel Wildersaanhangers geldt dat ze op Wilders stemmen omdat ze bang gemaakt zijn. Dat is Wilders’ tactiek: maak mensen bang en zeg dat jij de oplossing hebt. Hij polariseert opzettelijk en alleen voor eigen gewin.

    Ik heb een hekel aan het opstoken en het tegen elkaar op zetten van mensen. Dat brengt alleen maar angst, woede en haat en biedt geen oplossingen.

    Maar ik ben het wel met je eens dat de meeste politieke partijen er mede schuldig aan zijn dat Wilders zoveel aanhang heeft.

  142. @L
    Waar baseer je je bangmaakhypthese op? Om hoeveel procent van het electoraat zou het dan gaan?

    Sommige mensen zullen zich laten opstoken, maar anderen zijn oprecht verbolgen over de manier waarop de reguliere politiek enerzijds voorbij gaat aan belangrijke kwesties en zich anderzijds steeds hautainer opstelt, hetgeen fraai wordt geillustreerd door bonnetjesaffaires in alle bestuurslagen.

    Bij die belangrijke kwesties gaat het niet alleen om asiel- en integratievraagstukken, maar om de bredere vraag hoe je lusten en lasten van de globalisering en Europese integratie eerlijk verdeeld. Want dat hangt behoorlijk scheef.

  143. Zucht, ’t is alsof je Wilders zelve hoort. Die bonnetjes, DSR, is zeker een affaire (in andere landen lachen ze om het bedrag waarover het gaat, maar enfin, ’t is Holland en strikt genomen mag het niet, zo’n fles wijn van 127 euro).

    Maar denk je nu werkelijk dat dit bij de PVV niet zou voorkomen? Of dat die als ze eenmaal aan de macht zijn er voor zullen zorgen dat dit niet meer voorkomt? Integendeel zou ik bijna zeggen, we hebben hun trackrecord t.a.v. integriteit gezien de laatste jaren.

    En ook hier weer doet Wilders hard krijsen dat iets niet zou moeten mogen (er is overigens geen enkele partij die vindt dat het wel zou moeten mogen), maar that’s that. Volkswoede keurig oppikken, een stem geven (in ordinaire taal van het volk, taal die inderdaad en gelukkig op het Binnenhof niet gebezigd wordt) en op naar het volgende incident.

    Op de bredere vraag over lusten en lasten en globalisering zijn boekenkasten volgeschreven, en discussieavonden, en da’s zeker een moeilijk vraagstuk, dat uiterst zorgvuldig handelen vraagt, om zaken niet uit de klauwen te laten lopen. Complex! Maar ook hier weer: wat voor slimme, goede, of op zijn minst interessante “voorstellen” uitgaande boven kreten als “alle misdadige moslims het land uit” hebben we hierover dan van de PVV gehoord?

  144. @APD
    DSR stelt niet dat de PVV een inhoudelijk alternatief biedt, maar geeft aan waarom ze tot electorale vluchtheuvel is geworden.

    Het gaat DSR niet om de omvang van de bonnetjesaffaires, maar om de mentaliteit die eruit blijkt.

    Het idee dat DSR een standpunt verkondigt als ware hij Wilders zelve, toont maar weer eens aan dat er op dit blog niet serieus met elkaar te spreken valt over belangrijke onderwerpen. Zie de verdraaiing en karikaturalisering van vrijwel alles wat DSR in zijn eerdere reactie heeft gesteld. Hij laat het er dus maar bij.

    Is er alweer een plaatje van HR? -blijzinnig glimlachtje-icoon-

  145. PS: Wat doet het ertoe dat er in ‘andere landen’ zou worden gelachen om de bijdragen van de Nederlandse bonnetjesaffaire? Is dat een teken ten goede? Het neemt me juist voor NL in dat men zich daar nog druk om kan maken.

  146. DSR, je geeft het al weer snel op. In een discussie vatten mensen altijd het standpunt van de ander weer en geven daar hun reactie op. Kan zijn dat ze het verkeerd samenvatten of de essentie missen, zeg dat dan gewoon, dat is dan echt wat anders dan moedwillig verdraaien en karikaturaliseren. Juist daarmee sla je een discussie dood.

    Ik zei “alsof je Wilders hoort”, het is namelijk exact hoe hij praat en op affaires en misstanden reageert. De politike elite, het pluche, die lui daar in Den Haag … zo reageert hij (terwijl wij allen weten dat hij nou juist zelve daartoe behoort, maar dit terzijde). Die reactie van je klonk als hem. Toch niks om je voor te schamen? Het is een constatering en alleen maar een belediging als je dat zelf zo ziet.

    De omvang van de bonnetjesaffaire presenteerde ik in mijn reactie als een “terzijde opmerking”. De kern van de zaak was: misstanden aan de kaak stellen maar geen oplossingen aandragen, of aangeven dat je erover in discussie wilt. Uitdelen en weglopen. Da’s geen politiek, da’s oorlog.

  147. @APD
    OK – als je aangeeft dat er van moedwillig verdraaien geen sprake is, dan wil DSR het nog wel eens proberen. Maar laten we ons op de inhoud richten in plaats van elkaar, want anders zijn we voornamelijk bezig met het ontkrachten van misverstanden, of deze nu oprecht zijn of geconstrueerd vanuit retorisch oogpunt.

  148. Vele malen belangrijker: waar is Roosjes Afbeelding van Vandaag? Hij zou toch geen mot hebben met zijn gecertificeerde vriendin?

  149. .. maar eerst even een losse opmerking aanhakend op de discussie.

    Een rechts-nationalistische partij heeft bestaansrecht, er zijn nu eenmaal rechts-nationalistische mensen. Was Wilders er niet dan was er wel een andere knakker á la Wilders en dan zag het er in Nederland niet veel anders uit.

  150. Dan maar een ikje:

    Antwoorden

    Hoewel ik niet geloof in horoscopen, tarotkaarten en waarzeggerij, blader ik even in een boek met de titel Het boek met alle antwoorden. De instructie is deze: stel een vraag, sla een willekeurige bladzijde open en lees het antwoord.

    Ik vermoed dat de antwoorden net zo vaag zullen zijn als een gemiddelde Libelle-horoscoop, maar kan het toch niet laten de vraag te stellen: is het de moeite waard dit boek aan te schaffen? Ik sla een willekeurige bladzijde open en lees: „Dat zou zonde zijn van het geld.”

    Rian Los

  151. Nou, da’s toch best even een pleziermomentje dat Rian had daar in die boekenwinkel.

    Het was al met al geen beste ikjesweek, deze kon er ook nog wel bij, niks niet erg.

  152. Is van de schrijfster van dit Ikje pasgeleden niet al een Ikje geplaatst dat ook nauwelijks wat om het lijf had? De naam kwam me vaag bekend voor.

    Nog even terugkomend op de politieke discussie: wie onderschrijft net als Rutte (en ongetwijfeld ook Wilders) de stelling Liever een gesneuvelde jihadist dan een levende terug in Nederland?

  153. @DSR Er zullen zeker een hoop mensen zijn die verbolgen zijn over de gevestigde politieke partijen en hoe die (niet) omgaan met belangrijke kwesties, maar om je dan tot Wilders te wenden als Heiland die die ellende de wereld uit zal helpen, vind ik op zijn zachtst gezegd niet slim.

    Ik denk trouwens dat Wilders liever zelf geen regeringsverantwoordelijkheid neemt; dan kan hij op zijn beloftes afgerekend worden en door de mand vallen.

  154. Nou, als ’t niet echt gebeurd was, had iemand het wel verzonnen – ja toch, niet dan? En wat heeft de Libelle nou misdreven?
    Eindoordeel: 4 (zege: vier)

  155. Rian vind het wel nodig om te benadrukken dat ze niet in tarot, horoscopen e.d. gelooft. Maar ze leest ze kennelijk wel want hoe kent ze anders de vage Libelle-horoscoop?

  156. Kun je trouwens met elk boek doen, anbtwoordje zoeken bij een vraag. Wacht, ik ga het meteen even proberen… BRB

  157. Ik onderschrijf HR’s opmerking en acht deze zinvol. Sommige reageerders reageren zo fel op Wilders dat je zou kunnen denken dat het bestaanstrecht van de PVV in twijfel wordt getrokken.

    Best nuttig dus om deze waarheid als een koe toch maar onder de aandacht te brengen – en minder nuttig om om een serieuze bijdrage als ‘ontdaan van enige zin’ te kenschetsen.

    ‘Liever een gesneuvelde jihadist dan een levende terug in Nederland?’
    Deze stelling schets een vals dilemma, alsof dat de enige twee mogelijkheden zijn. klinkt lekker voor de buhne en maakt fraaie krantenkoppen, maar doet de discussie geen recht. Sowieso hou ik er niet van om mensen te oushen hun standpunt in slogans te laten framen en zou hebben geweigerd de vraag zoals gesteld te beantwoorden.

    Zelf vind ik dat iedere dode te betreuren is. Het zal je kind maar wezen. Maar als iemand zich willens en wetens in een dergelijk gewapend conflict begeeft, dan hoop ik van harte dat de Nederlandse straaljager zijn bom doeltreffend afwerpt, ook al leidt dat tot de dood van Nederlandse jihadstrijders. Daar kun je toch moeilijk omheen bombarderen en het is een voordehandliggende risico van de door hen gemaakte keuze.

    Maar ik had liever gezien dat men zich had gebogen over de vraag wat je met de terugkeerders aanmoet. Dat is de echte vraag, want die zullen er meer zijn dan gesneuvelden.

  158. @L
    Klopt allemaal wat je zegt over Wilders. Maar veel mensen vinden doormodderen ook geen optie. Het is nu eenmaal niet anders.

  159. Nou moe, dat kan toch geen toeval zijn! Ik vraag: wie ontmoet ik straks, ik sla een willekeurige bladzijde van een willekeurig boek op en wat lees ik: “u zult een mysterieuze gedistingeerde heer ontmoeten.”

    Hoe wist dat boek nou dat ik naar de bioscoop zou gaan om Kingsman te zien?!

  160. @DSR Ik ben het met je eens dat de meeste maatschappelijke en politieke vraagstukken te gecompliceerd zijn om in een oneliner te vangen. En een ‘ja’ of ‘nee’ zonder meer is ook vaak te kort door de mocht. Maar nuancering van de vraag en het antwoord is helaas niet populair en zeker in verkiezingstijd niet.

  161. De Schrijvende Rechter maart 6, 2015 om 15:22

    “@L
    Klopt allemaal wat je zegt over Wilders.”

    Je bedoelt dat je het met haar eens bent.

Ik vind er dit van: