“Wat een keigezellig blog is het hier toch”, zegt Maduro. Het vervangt “die oubollige wereldomroep, intercontinentaal, internationaal, zelfs provinciaal”, zwijmelt Klare taal. Je zou er als blogbaas van naast je schoenen gaan lopen. Maar volgens DSR is het niet meer dan een “haathok met een gezellig behangetje.” Dat weten we dan ook weer.
“De wezenloze titel kondigt al aan dat we weer in het NRC-Ik-universum zijn aanbeland, waar de ouwetjes dementeren en hun familie doorgepureerde pointes aanleveren.”
DSR? Natuurlijk, het gaat hier om de Eindoordelen van De Schrijvende Rechter (DSR) over de “ikjes”, die anekdotes die dagelijks worden aangeleverd door lezers van de NRC, Ze verschijnen in het reactieveld hieronder, elke dag vanaf een uur of twee. DSR schiet ze vervolgens genadeloos af, met zoiets als “De wezenloze titel kondigt al aan dat we weer in het NRC-Ik-universum zijn aanbeland, waar de ouwetjes dementeren en hun familie doorgepureerde pointes aanleveren.”
Vorige week ging het ook over een Ode aan de Mannen, gemaakt door een Facebookvriendin van Heer Rozenwater. Zij wenst hier liever anoniem te blijven. Nou, dat kunnen we ons voorstellen. Het lieve mensje werd met de grond gelijk gemaakt. Vooral voornoemde DSR excelleerde met een deconstructie van het “gedrocht“. Zin voor zin. Zie de link voor de volledige ontrafeling.
Een greep: de ode is volgens onze schrijvende internetslager afkomstig van “een moeilijk vrouwmens wier gloriejaren achter haar liggen (…) die wil dat we likken als Lassie met een meer dan milde glimlach, over reprociteit wordt niet gesproken (…) die lekker wil slonzen in haar juichpak (….) en haar wellnessschrijfsterinnen en klankschaalcomponisten wil delen met haar man.” De prachtige zin “Die door hun humor alleen al een vrouw kunnen erotiseren” wordt afgedaan met een honend “Altijd een merkwaardige combinatie. Heb het idee dat ‘Ken je een mop – twee tieten in een envelop’ niet gaat werken”
Hij kreeg met dit werkstuk de handen op elkaar en werd tevens de duimpjeskampioen van de week. De reactie kreeg maar liefst 11 duimpjes, waarvan 9 up en 2 down, zoals hier ergens in de linkerbalk te zien is. Gefeliciteerd, rechter, we weten hoe belangrijk dit voor je is.
Luvienna zag er de humor niet van in en knorde “Wat een analyse, een vrouwenschuwende, sikkeneurige izegrim waardig”. Kees raadde Heer Rozenwater aan om “als de donder” op zoek te gaan naar een vrouw die op oude rockers valt en “verder geen eisen stelt zoals die vrouw van die lofzang op een halve zool die ze voor haar uitgezakte prins op het witte paard aanziet.”
Uiteraard sloeg DSR onmiddellijk toe met “voor Heer Rozenwater is een boterham met tevredenheid dus een afgelikte boterham.”
Heer Rozenwater was de tassen voor Oerol al aan het pakken, maar merkte nog op dat de vrouwen (huilers genaamd) opgewonden worden van “brute klootzakken zoals DSR” en dan komen uithuilen “bij een gevoelvolle troubadour zoals ik. Dan krijg je ook je kansen.” Uiteraard sloeg DSR onmiddellijk toe met “voor Heer Rozenwater is een boterham met tevredenheid dus een afgelikte boterham.”
Op veroveringsgebied – ook huilers zijn te veroveren – had ons Roosje nog een klassieke tip paraat, “die wellicht in de vergetelheid is geraakt: neem de huiler mee naar een romantische film en leg een zak popcorn op haar schoot. Heel langzaam eten en succes is verzekerd.” Dit effect heeft volgens Luvienna te maken met het vrijkomen van oxytocine – ofwel het knuffelhormoon.
DSR was in vorm. Zijn “Hopelijk heeft ie ‘t nest de bus uitgezet, op een landweggetje, in de blakende zon, met een blaffende hond op de achtergrond, een stofwolk bij het wegrijden, terwijl ze teenslippers droeg.” kan zo verfilmd worden.
Bertje ging er vrijwel onopgemerkt vandoor met de 100e-reactiebokaal: “ Die ode lijkt wel een beetje op Bertjes lijf geschreven te zijn, met het verschil dat hij wel *accent aigu icoontje* van scoren houdt: Apie, laat die Jerobeam biologische wijn maar aanrukken!” Apie zelve punterde geheel per ongeluk en buiten mededinging de 200e reactie in het doel.
De woord-van-de-weekbokaal, zo daar al een bokaal voor was, kom zeg, we blijven niet bezig, weet u wat die bokalen kosten, gaat naar Ut (Uma Thurman, ahum) voor zijn prachtige modermismen: “Het lijkt wel of een reageerster hier weer aan het threadsnuiven is om vervolgens bij de buurman te transreaguren.” De variant van Heer Rozenwater (“buurgluren”) mocht er ook zijn.
Riverside blues is al weken zoek, da’s jammer, maar Klare taal werpt zich meer en meer op als een waardige vervangster. Pareltjes van haar waren: “Luvienna, na mijn heupoperatie was ik tot menig standje in staat. Tussen haakjes ik heb nooit een heupoperatie gehad.” en “Ik ga dus keileuk hier de hele foebol invullen. Nou ja geen scores dus, dat legt niet in mijn plenning. Voor de rest dus is alles okee. Alles klop ook nog.”
U kunt uw oplossingen tot einde van deze week inzenden.
Enfin, je zou bijna vergeten dat dit het intro is van weer een nieuwe week vol heerlijkheden van onze reageerders. Scrol dus nu snel naar beneden, zeg rustig wat het ikje van de dag of een opmerking van een medereageerder bij uzelve losmaakt. De puike eindoordelen van vroeger blijven te raadplegen voor ieder die dat maar wil. En Oranjegevoelens kunt u hier kwijt. Veel plezier!
’t is toch ook weer een schitterende intro! We buitelen van hoogtepunt naar hoogtepunt, terwijl APD vaardig de pareltjes aaneenrijgt tot een bidketting voor de internetreageerder, alsof de Oranjegeest over ons allen/bijna allen vaardig is.
Een heel gedoe
Mijn zoontje van tien maanden zit te kraaien in het zitje van de supermarktkar. Een meisje van een jaar of zeven komt achter een schap vandaan en loopt op ons af. Ze heeft lichtblond haar in een staartje en een rond brilletje op. Ze bekijkt mijn zoontje aandachtig en zegt dan: „Mijn moeder krijgt ook een baby, maar dat is een meisje.” Ze draait zich om een loopt weg. Vlak voordat ze uit het zicht verdwijnt hoor ik haar nog net zeggen: „Een heel gedoe.”
Martje van Egmond
Tja, een aardig voorval, maar het ontbreekt aan een pointe.
Toch leest ’t lekker weg, de gebruikelijke haken, staken en graten die 90% van de Ik-jes in de keel doet steken, zijn hoegenaamd afwezig. Het betere huisvrouwenproza.
DSR hoopt meer van deze inzender te mogen lezen, als ze iets heeft meegemaakt. Ze hoeft zich niet tot de kinderkens te beperken.
Eindoordeel: 7- (zegge: zevenmin)
Ja Martje, en gebeurde er nog iets? Werd er nog iets grappigs gezegd? Is er een stukje weggevallen? Enfin, we lezen morgen de gecorrigeerde volledige versie wel.
@DSR 13h17, dank je, ik wist dat je hem mooi zou vinden *bescheiden glimlachicoontje*
Tja, nogal overbodig om te melden dat het meisje ‘achter een schap’ vandaan komt. Boeie. Dat d’r haar licht blond is, idem. Dat dat lichtblonde haar, dat achter het schap vandaan kwam, in een staart zit, wederom overbodig. Bril, ’t zelfde, wat interesseert mij dat nou of iemand bril dan wel contactlenzen heeft? En dat het montuur rond is. Is dat van belang voor het Ikje? Het cliche van het wijsneusje-met-bril is erg sleets. En ‘supermarktkar’ heet zoiets niet winkelwagentje?
Maar dat het krijgen van een baby, in het bijzonder een meisje, een heel gedoe is, dat wederspreek ik niet.
Weer een prachtige intro die tevens een terugblik werpt op de belevenissen en uitspraken van de bezoekers van dit ‘vrolijke haathok’.
Uh, Klare Taal, het intro…die?
Inderdaad een meesterlijk intro, een genot om te te lezen. Het Ikje staat me ook aan, met alle details erop en eraan, alle functioneel. Kortom, een lekkere weekopener zo.
@M
Gos, wat ben jij ongezellig! Niet alles hoeft toch altijd nut te hebben, ’t mag toch ook wel eens sfeervol zijn? En dan dat nare, ongeinteresseerde ‘boeie’… *verstoorde glimlachicoon*
En dan bedenkt iemand eens een nieuw woord, je hebt er zelf nota bene net een prijs voor gekregen, en dan meteen weer haantje de voorste om kritiek te leveren. En ook op KT zit je al vitten, nare frik die je d’r bent.
Enfin, DSR heeft je er een minnetje voor gegeven en hij hoopt dat ’t daar niet bij blijft.
Goeie vraag, Maduro. Ik zou zeggen: de intro, die
@B
M. stelt geen vragen, hij verpakt alleen zijn sneren zo af en toe als vraag.
En kun jij even aan Rozenwater doorgeven dat DSR elders z’n vraag heeft beantwoord?
Rozenwater heeft al op je antwoord gereageerd maar zijn antwoord hangt weer eens in Apie’s zelflerende spamfilter 😦 Scheisse!
Prachtig intro van Apie overigens. Heel knap hoe hij zich aansluit bij de dominante opinie dat de ode aan de man bagger is. Waarschijnlijk keivergeten dat hij de lofzang zo ontzettend mooi vond 🙂
Het Groene boekje zegt “de intro”, van Dale zegt “het intro”.
Ik zeg ‘een intro’. Soms.
@HeRoWa
HET intro? ‘Het’ is toch een afkorting van ‘introductie’? Of is ‘het’ al zo’n eigen leven gaan leiden dat ‘het’ al geheel en al losgezongen van zijn wortels is?
Mooi introotje weer, Apie (ik omzeil hiermee even de heikele kwestie: DE of HET), maar waarvoor kunnen we onze oplossing tot einde week inzenden?
@Heer Rozenwater In je antwoord komt “ontmaagding” en “reet” voor, ik ben blij dat mijn filtertje dat er even uitpikt voor nadere bestudering. Het is inmiddels doorgelaten, aagje ongeduld, en je tweede identieke reactie die je er ziedend nog een keer inramde heb ik naar de prullenbak verwezen. Zo blijft het hier netjes en normaal. Was je echt in Oerol? Het was mijnerzijds een gokje.
Je slaat de plank mis t.a.v. de ode. Ik vind het helegaar geen bagger. Laat ik ook duidelijk doorschemeren voor de goede lezer. “Het prachtige …. doet hij af met een honend ..”. Dat het maar goed is dat het klankschalenmensje anoniem blijft schrijf ik niet toe aan de kwaliteit van het gedicht maar aan het feit dat ze met de grond gelijk is gemaakt. Kan ik ook niet helpen. Het is empathie, geen aansluiten bij een opinie. Ik zal het je sterker zeggen: ik heb het stuk aan een vriendin van me voor gelezen (die het ook heel mooi vond). Het neemt niet weg dat ik de draai die DSR eraan gaf ook keileuk vond. Tja. Nuance, het blijft moeilijk.
@Luvje luvje toch, je was voorheen zo scherp. De oplossing van “wat bedoelde Klare taal” (tweemaal)! Ik denk erover om maar eens een ouderwetse boekenbon te verloten voor het goede antwoord.
Het zal me aan mijn reet roesten of postings met ontmaagding worden gefilterd, maar ik ben wel benieuwd hoe zelflerend dat filter nu werkelijk is.
Test geslaagd Ut, *dikke grijnsicoon* Ik kan je het fijne er niet van vertellen, maar het filter kijkt niet alleen naar de woorden zelve, maar ook naar wie ze plaatst (een oude bekende reageerder of een nieuweling), of de reageerder al eens eerder gemodereerd moest worden, hoevaak de reageerder in het afgelopen uur, dag, week, maand heeft gereageerd, hoeveel linken hij heeft gebruikt, hoeveel speciale tekens zoals @, en nog heel wat meer slimme dingen die ik niet mag onthullen. Als ik een aantal malen reet en ontmaagding heb doorgelaten, dan wordt het filter toleranter. Oftewel: test geslaagd. 🙂
Reet! Ontmaagding!
Braaf zo filtertje (het baasje mag namelijk alles en zo hoort het ook).
Verder zegt de NRC Stijlgids dat het het intro moet zijn (Van Dale: de intro.)
http://apps.nrc.nl/stijlboek/intro-het-de
Zomaar zonder tekst of uitleg. Wij weten wel dat die stofmijten van Van Dale de gebruiken, maar wij zeggen het
Als je het ikje verplaatst naar Engeland en het meisje laat opmerken:” much adoe about nothing” is ie een stuk leuker.
De Groene Boekje (ook al is het een diep suffig boekje geschreven door lulhannesen) is officieel maatgevend. Niet Van Dale, niet de NRC hahastijlgids, kom zeg, is er ook een AD stijlgids, een AVRObodestijlgids, een Lingostijlgids, een geen.stijlgids? Ook de gevoel zegt “het”. De mijne wel althans.
@APD
En terecht hoor, dat ’t eerst in het filter zat. Van HR verwachtte je tot voorkort dat soort taal niet. Maar na de hele dag de begrijpende lieverd te hebben uitgehangen, moet ’t venijn er hier uit. Als een cobra naar DSR’s goedmoedige honde-ogen geschoten.
Desondanks heeft DSR toch elders maar even gereageerd op dat vulgaire tekstje.
En niet alleen jij vond DSR’s draai wel aardig, ook HR zelve moest er hard om lachen, zei die. Maar dat is ie al weer vergeten.
In de grond is HR net als de Zoon van Moeder, van Van Kooten en De Bie. Alleen hij wordt er niet voor behandeld. Best een unheimisch idee.
@U
Jongen, schrijf nou eerst zelf eens een leuke reactie, voordat je de stijlgidscommissaris gaan tuithangen *milde glimlachicoon*
@MK
En als ze dan nog ‘ado’ zegt ipv ‘adoe’ is het nog eens correct ook! milde glimlachcicoon*
@MK
En als jij nou ‘ado’ ipv ‘adoe’ had geschreven, dan was ’t nog correct geweest ook.
Apart, een dubbele reactie. Nou, voor MK kan ’t geen kwaad als het er twee keer staat. Dan hoeft ie er de leesbril niet apart voor op te zetten.
Het moet natuurlijk niet te gek owrden met dat soepele filter. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat zinnen als “Ut’s zelflerende ontmaagde reet wordt steeds flexibeler’ er gewoon tussendoor piepen.
Van jou kan het filter veel hebben, DSR 😉
Verzilverd vertrouwen, noemt DSR dat. Gewoon altijd netjes blijven en niet zomaar wat schreeuwen *milde glimlachicoon*
DSR:
Deze keer heb je ‘m heel goed begrepen, knul! Dan ga ik je met je fraaie ikjesopstel toch niet in de wielen rijden.
Je bent een guitige schelm om over de stijlgidsen en taalfoutjes van de grote mensen te beginnen, maar lees dan wel eerst je eigen postje door!
’t zal wellicht de Oranjegekte zijn, maar DSR gedraagt zich als een heuse
scoringsdriftkikker.
Met bijpassend risico uiteraard. De spellingsfoutjes en dubbelppostings zijn niet van de lucht
@U
DSR scoringsdrift is niet wezenlijk groter dan anders.
Maar waarom merk je dat zo op? Qua scoringsdrift gaan we doorgaan gelijk op.
Maar DSR gooit ’t meer dan jij over de adremmerige boeg, terwijl jij niet verder komt dan vliegen afvangen op technische onvolkomenheden, hetgeen in de pikorde der reacties het allerlaagste staat.
Mag. Smul er maar lekker van, vrolijke breedbekkikker!
Dsr
Adoe is zoals shakespeare het geschreven heeft, maar jij weet het natuurlijk weer beter, ongelofelijke frik.
@MK
Shakespeare, en DSR kan daar alleen maar instemmend om glimlachen, sprong zeer soepel met de spellingsregeltjes.
Een gotspe dat uitgerekend jij, normaalgesproken zo’n Pietje Precies, hem voor je karretje wilt spannen.
Net zomin als Maduro een hoogvlieger is op taalkundig gebied ( schoenmaker blijf bij je leest) is de NRC Stijlgids geen erkende autoriteit op dit gebied.
Het onzijdige verkleinwoord biedt een goedkope oplossing van het probleem.
Zoals gewoonlijk zit er bij KT weer geen woord Spaans bij.
@HeRoWa Voor de video van de dag:
Nou alleen nog een anti-snurkmasker
Wat een scheet trouwens! Die wil ik ook.
@Apie Als je de alinea boven jouw ‘U kunt uw oplossingen…’ bedoelt: die had ik niet als vraagstukken opgevat.
Maar oke, als volgt dan:
1.De standjes waar Klare Taal toe in staat was/is zowel voor als na haar heupoperatie zijn onbepaald. Ze zegt dat ze na haar heupoperatie tot menig standje in staat was, maar dat zegt niets over waar ze toe in staat was vóór haar heupoperatie, die ze bovendien niet heeft gehad.
Kortom: wij kunnen daar niets over zeggen.
2. De foebol in kwestie zal een foebolpool zijn, die ze niet met scores gaat invullen. Aangezien alles ook nog klop(t), zal de invulactie het overzicht zijn van wie wanneer tegen wie speelt zijn. Of hoe zoiets in de foebelerij heet. Ook mogelijk: per wdstrijd is er een winnaar en een verliezer. Klop(t) ook. Wij zijn allen winnaars (verliezers).
@L
Laten we met elkaar afspreken dat we hier alleen op HR’s dingetje reageren als hij zelf de moeite heeft genomen het aan te kondigen.
Die man is al zo aartslui…..
@Klare Taal, de schoenmaker leest…
Ut, heb je nou nog niet begrependat wij nooit gaan hakken op de taalfouten van DSr. Daar zou je een dagtaak aan hebben, en daar ben je dus ook de hele tijd mee bezig.
Wij, de oude garde van drasties nouvelle vague, lezen daarover heen met een milde glimlachicoon, tongue in cheek. Compris?
DSR’ heeft dus een voorkeur voor Ikes waar een belegen Ot en Sien walm vanaf komt.
Ikjes dus.
@ Klare Taal, ik oefen hier nu om te glimlachen met mijn tong in mijn wang zoals u aangaf. Maar da’s best vermoeiend zo’n grimas. Mijn omgeving begint me al bezorgd aan te kijken. Mag het ook andermans/vrouws tong zijn?
M. Ik zou maar eens een cursus gaan volgen in de buurtschool zodat je wat sociale vaardigheden en kennis opdoet, meestal is dat gratis.
Met die tongue in cheek , helaas dat is nog een lange weg te gaan, zover zul je waarschijnlijk nooit komen. Jammer, er zullen altijd mensen aan de zijlijn staan, zelfs bij deelname aan verbeteringsprojecten.
@Luvienna, een aardige poging, maar het helpt me nog niet verder. De eerste doet me denken aan die mop waarin een man aan de dokter vraagt of hij na de operatie kan zwemmen (vul rustig een ander werkwoord in). Op het instemmend antwoord zegt de man verheugd, hoera, want dat kon ik nog niet. Zoiets. Wellicht bedoelde Klare taal dit, maar haalde ze de dingen door elkaar.
De tweede wordt maar een heel klein beetje duidelijk.
Maar tot nu toe ben je de enige inzending, dus je hebt best een keigrote kans om de wedstrijd te winnen. Vraagje: mag Klare taal ook meedoen, of is zij de jury?
@DSR 19:46 mee eens. Anders loopt het echt uit de hand. Kom zeg, we zijn gekke Gerritje niet.
@DSR Nee, vind ik geen goed plan.
Sorry Apie, heb jij een beter idee?
Luvienna, het is toch een redelijke voorwaarde? Heer Rozenwater kondigt het hier aan, liefst met linkje, dan voelen we ons welkom om hier te reageren (ook omdat het daar niet kan, niet mag en niet leuk is). Om het ongevraagd te doen, hm .. dat haalt de scherpte er bij Roosje uit, dat ben ik met DSR eens.
Een beter idee heb ik niet. En voel je vrij om het gewoon toch hier te doen als jij daar zin in hebt. Het is een verzoek, een wens, van deze of gene, geen eis. Aan dwingen en elkaar de maat nemen daar doen wij hier in het algemeen niet zo aan.
Slurfie hangt buitenboord
een late reactie, ik vond het wel een leuk ikje, met zo’n meisje van 7 jaar , eigenwijs , brilletje enzo, die zag daar een nieuw zusje aankomen, natuurlijk , das niet niks , een heel gedoe dus, ga der maar aanstaan.
Precies wat ik al eerder zei Klare Taal, ga trouwen met DSR, die houdt ook van dat soort cliche-meuk waar die muffe Ot en Sien walm je tegemoet komt.
@Maduro, is er iets op je werk gebeurd of zo? Dat je zo sjaggo doet bedoel ik *bezorgd kijk icoontje*
En natuurlijk mag het ook andermans/vrouws tong zijn, lijkt me, alleen dan heb je toch wel iets anders te doen dan te glimlachen om iets dat op je scherm gebeurt? Volle focus dan hoor.
Maar vreemd is het wel dat riverside blues al drie weken zoek is hier, hij is wel bij de buren. Heeft iemand iets miszegd?
@Apiedapie, hoe kan een olifant z’n slurfje binnenboord houden?
Mijn tante heeft een ledikant .. ken je die klassieker niet?
Nou ja, het niveau stijgt dus weer, de proleten gaan weer door.
Bonne Nuit , mes amies ,
….ik zie een polonaise voor me, zo komend uit die diepe jaren zeventig….tettetetetete… de verschrikking, de verschrikking….
Maar nee, ik kende het lied niet DAT WAS SCHRIKKEN MAN!
Slaap lekker Klaartje! *knuffel icoontje*
Klare Taal bedoelt vast: mes amis. Even goede vrienden uh, – amis.
Och, Oma Taal stoft verhaaltjes uit de oude doos af (19:59)! Aandoenlijk als het oude besje weer in die beschijden wij-vorm begint te mummelen.
“Erkende Autoriteit” (19:15)? Zoiets is toch slechts interessant voor leraren, ambtenaren en bekrompen taalfrikken. Die spelling mag je verder helemaal zelf bepalen, al is het voor een entiteit als de NRC wel handig om er enige uniformiteit in te scheppen. Er is overigens geen “probleem”, behalve als je dat er zelf van maakt.
@L
Goed – afgesproken dus.
@U
DSR zal maar eventjes aandacht besteden aan je ‘Ot en Sien’-jengeltje, voordat het voor een derde keer voorbij komt en niemand er iets van zegt:
Welnu, je hebt DSR mooi tuk hoor – een Ot-en-Siener, het zal je gezegd worden, dat door het zelflerende filter komt!
DSR kan het ook niet ontkennen; hij wacht gelaten af tot ze ‘m uit huis komen halen om kaalgeschoren te worden. Hij verdient niet beter!
Ik snap hem niet. Wat is hier mis mee? Dit is toch liev!
Tuurlijk, APD. Dat vindt iederen behalve M. Maar dat zijn O en S toch niet?
Wie zouden het dan moeten zijn? Ik ken ze niet, maar volgend meneer Google zijn dit Ot en Sien. En ik vind ze keilief!
Ja, die Google van jou heeft altijd wat bijzonders.
Dacht dat O&S altijd in een soort klederdrachtr rondliepen. Dit zal wel een moderne interpretatie zijn.
Dat zijn dezelfde kinderen hoor. Ze kunnen toch niet altijd in dezelfde kleren rondlopen, gekkie!
De tekenaar van Ot en Sien heeft ook dit leesplankje getekend, zo meldde mij meneer Google zojuist:
(terzijde tegen het publiek: “tja, je moet wat tijdens USA – Ghana gaap“)
Als Heer Rozenwater een linkje naar zijn plaatje van vandaag had gegeven dan had ik geschreven:
Lingeriemerk Sapph zweert uitdagende pose af voor vrouwvriendelijker imago
Goed naar de plaat-jes kijk-ken Dsr, Ot en Sien dansen hier in de regen, en daar-om heb-ben ze hun boven-kle-ren uit-ge-trok-ken. Maar ook in hun on-der-goed blij-ven het uw Ot en Sien.
Dat die webbaas het maar toelaat dat die Klare Taal gisteravond de bezoekers voor proleet begon uit te schelden. Nee, een knuffel kreeg ze.
Ik hoop wel dat Apiedapie heel hard heeft geknuffeld.
Daar moet ik U&M (de Klukkluk en Dikke Deur van “Hier is Apie”?) gelijk in geven: DSR maakt een bejaarde Ot&Sien begin-vorige-eeuw indruk.
Een krasse honderdjarige dacht ik in het Goudsblommeke te ontmoeten, zat er een vroegoude dertiger, eentje van de Bassie en Adriaan-generatie.
Serieus moet je hem niet nemen. Hoop kabaal maken (nazi-praktijken) dat hij voor autist wordt uitgemaakt maar vervolgens net zo makkelijk suggereren dat een opponent (ik dus) “onder behandeling” is.
@ DSR, die ongepaste ontmaagdings-vraag heb ik tijdig en nadrukkelijk ingetrokken. Je moet niet doen alsof je dat ontgaan is.
Hoe kom je er overigens bij dat ik lui ben? Omdat ik één keer vergeet een linkje te plaatsen? Allemaal erg oneerlijk. Fairplay vraag ik van je, meer niet.
@Apie, dit jaar maar eens niet naar Oerol (k’zal mijn lieve NRC-vriendinnen missen). De voorstelling-lokaties liggen verspreid over het hele eiland en ik kreeg genoeg van het iedere keer weer opboksen tegen die keiharde tegenwind. Volgend jaar huur ik een elektrische fiets en dan ga ik waarschijnlijk wel weer.
Nee, jij bent niet lui hoor. Je hebt zie ik de afbeelding van de dag al weer geplaatst. Harstikke bedankt!
Luvienna, ja een olifantenscheet is het en zijn nanny mag er ook wezen. Ik zou graag eens door haar in slaap worden gezongen. Je suggestie is gehonoreerd.
@Maduro, je hebt een punt. Ik heb je reclamatie dan ook in een spoedprocedure (sms’je) aan de Integriteitscommissie voorgelegd (die zoals bekend bijeen is voor haar 45e strategiemeeting te Porto Alegre). Het antwoord citeer ik letterlijk: “Afgewezen, proleet is weliswaar niet aangenaam maar niet ontoelaatbaar bovendien in algemene zin en niet op de persoon gebruikt. Ole“. Keigoed, want het is daar nog nacht.
Nou, daar moeten we het mee doen. Maar ik denk dus dat als Klare taal had gezegd: “Maduro, jij vieze gore proleet“, dat je een punt had gehad.
De knuffel was voor haar “welterusten” reactie, ik vind het gepast om een oprechte goedenachtwens te beantwoorden zonder een review van wat er die dag allemaal door die persoon is gezegd. Bovendien, zo mag ik verklappen, heb ik voor de proletenopmerking een klein rood duimpje ingedrukt (hoewel ik daar als webbaas uiterst spaarzaam mee om ga, het is een tool voor het publiek).
Heer Rozenwater,, met de elektrische fiets naar Oerol? Dan heb je het leven definitief opgegeven lijkt me. Het jaar daarop met de rollator. Nee bljif dan maar thuis in je Facebook bladeren. Dank je voor je attent meelezen hiero, Luvienna zal blij zijn met de erkenning. Mag ik dan beleefd mijn ondergoedkop bij je aanbevelen? Ik vond hem zelf keigrappig, want het is een actuele vanmorgense kop uit de Volkskrant.
@Apie Hahaha, goeie!
@HeRoWa Je kunt het filmpje toch afspelen (met geluid uiteraard) als je met beide oogjes gesloten in bed ligt?
Dank voor de honorering.
Dank Apie voor dat neer-duimpje, dat zal d’r leren. Ik denk dat het voor haar ook niet leuk is want proleet is vast een heel beladen woord voor haar, daarom gebruikt ze het ook.
Enfin, de volgende keer mag je dat knuffelen wel even aan mij overlaten, ik zal me er met volle overgave en teugen (ha, contaminatie!)op storten.
Mijn hart bonkt wild. Kijk toch eens mensen, Luvienna en Apiedapie zelve (weliswaar anoniem) gehuldigd en gelauwerd bij de buren. Roosje, wat ben je toch een lieverd en wat heb je toch een oog voor kwaliteitskoppen.
Tikkie
Staande op de roltrap van een winkelcentrum voel ik ineens een tikje op mijn rug. Als ik omkijk zie ik een kleine jongen die roept: „Tikkie, jij bent hem!”
De vermoedens die ik al lang had worden bewaarheid. Ik word nog steeds niet voor vol aangezien.
Henny versteeg
HR (10:45) opgelet: ik heb mij op generlei wijze in de Ot en Sien discussie ingelaten. Daar heeft onze Kippige Kromrechter weer een steek laten vallen (23:28). Of dat uit onwil of onkunde is valt nog te bezien, maar het leesplankje lijkt me vergeefse moeite.
Henny kan een man of een vrouw zijn, we nemen voor deze recensie gemakshalve aan: vrouw. En dan is het een leuk jolig verhaaltje, vol zonne- en lentepret. De vrouw, ver in de veertig welicht, is keiblij dat ze nog voor jong wordt aangezien, dat de dagen van op de elektrische fiets naar Oerol nog ver voor haar liggen. Joepie! Luchtsprong in het -ledige en het leven is mooi. Dat zie ik erin.
Ware het een man, ach, wat een sufkop, met zijn dikke buikje en slobberig vel, laat hem maar eens wat vaker in de spiegel kijken, dan weet hij wel dat het onzin is, en dat het rotjong het uit pure baldaad en venijn deed. “Laten we een ouwe lul opzoeken op de roltrap ….. Eentje die te vadsig is om ons achterna te gaan. Jaaaaaa, daar heb je een goeie … Wat een sukkel zeg!”
@HR
DSR noemde je lui vanwege je wrouwenversiertaktiek: wachten totdat een sneu troostgeval zich aanbiedt.
vrouwenversiertaktieken dus *zucht*
Arme Henny. Hij heeft al zo’n dijk van een minderwaardigheidscomplex, en dan schrijft het NRC zijn achternaam ook nog eens met een kleine letter.
@HR
DSR suggereert juist uitdrukkelijk dat je niet onder behandeling bent, lees maar na! Bovendien plakt hij geen enkel medisch stempeltje op je gedrag.
En DSR had het over sovjet-praktijk, van nazi’s was geen sprake.
Je wordt duimelig, vaderman.
APIE DIENSTMEDEDELING EN DITTO OPROEP
Lezers, reageerders, gasten en vrienden,
Om verwarring te voorkomen tussen reageerders onderling (zoals tussen Ut en Maduro onlangs), en om de discussie en site ook visueel nog wat levendiger te maken, geef ik jullie in overweging om een avatar te nemen.
Wat dat is? Kijk naar mijzelve, Luvienna, Heer Rozenwater, Kees, en zie het verschil met Maduro, Ut, DSR, Klare taal … De laatsten hebben random gegeneerde plaatjes bij hun naam (hoewel die van DSR mij dierbaar is, gewoon omdat hij lijkt, maar da’s toeval), de eerste zijn persoonlijk en zorgvuldig gekozen eigen plaatjes, hetzij een echte foto (Kees) hetzij een symbool, dier, boeket dat de reageerder dierbaar is.
Het nemen van een avatar doe je in drie minuten of minder. Ga naar https://en.gravatar.com/ en schrijf je in. Het enige dat ze van je willen weten is je emailadres (waarmee je hier post), de naam waaronder je bekend wilt staan, en dan vragen ze je een plaatje op te laden. Any plaatje! Maar niet naakt of anderzins ontoelaatbaar. Dat is alles, ze checken niks, ze sturen alleen een linkje naar je emailadres dat je even moet aanklikken om te laten zien dat je niet een onbestaand adres of een adres van een ander gebruikt, dat is eenmalig, en alle volgende keren dat je hier inlogt verschijnt als bij toverslag dat plaatje, en je wordt keibekend en misschien wel nog geliefder of nog gehater bij je medereageerders.
Note: bij registratie krijg je automatisch en ongevraagd (*heel boos kijk icoontje*) een wordpress account, ik houd daar ook niet van, maar … daar hoef je niets mee te doen, dat kun je volkomen negeren en voor altijd vergeten. WordPress beheert namelijk de database van Gravatar, that’s all. De sufkopjes hebben niet door hoe irritant het toch is, wij willen dat gewoon niet, net zoals we bij Instagram ook niet eerst iTunes willen, maar enfin, het is niet anders, en zoals gezegd: het geeft verder niks.
Leuk? Doen! Benieuwd naar jouw plaatje!
Niet leuk? Niet doen! Je bent en blijft hier welkom, met wat voor plaatje dan ook. Op apiedapie.com kun je jezelf zijn.
@U
Een misverstand – maar U en M zijn dan ook inwisselbaar, Vrijwel dezelfde avatar, vrijwel hetzelfde commentaar, vandaar.
DSR voelt zich regelmatig hartverwarmd wanneer een kind een onbevangen ziel in hem vermoedt, die doorheeft dat DSR een vrolijke Jan Pret is, waar je lol mee kunt hebben.
Dat vertrouwen moet je niet beschamen. De inzender moet dus juist trots zijn en op onbevangen wijze het spel meespelen.
Eindoordeel: 6 (zegge: zes)
Rechtertje, als fanatiek fan van je Eindoordelen moet ik je nu toch even ernstig beknorren: het geeft geen pas om jezelf op te hemelen in je Eindoordeel. Vanwege die laatste zin heb ik een opwaarts duimpje gegeven, voor de eerste alinea verdien je een neerwaartse. Maar omdat je zo’n sympathieke rakker bent heb ik dat nagelaten. Bovendien heffen een duim omhoog en een omlaag elkaar op, dus dat schiet niet op.
Wat Klare taal en haar proleten betreft: hieruit blijkt haar ballenafkomst. Diep in hun hart zijn die mensen eigenlijk proleten, en soort zoekt soort. Men verwarre proleet hier niet met proletariër, ook al hebben die woorden iets gemeen. Voer voor de taalkundig onderlegde schoenmaker alhier.
DSR (14:17)
Dat is dan duidelijk. Naast een gebrek aan leesvaardigheid speelt er dus tevens een component van boerse onwil mee.
APD (14:17)
Ik zal de avatarsuggestie in overweging nemen. Dat zal gezien de nukkige hardleersheid van bovengenoemde echter niet afdoende zijn.
Maar meen je dat nou van dat avatar van DSR? Ziet hij er werkelijk uit als een legoblok met pruillip en pornosnor?
@K
Ach, K…. al jarenlang volg je DSR’s EIndoordelen en dit is voor het eerst dat je een dergelijke ergernis hebt. Kun je nagaan dat ’t vrijwel nooit voorkomt.
En dan d’rbij, ’t is bovenal een zelfspottend tongue-in-cheekertje dat DSR toch wel eens mag maken, aangezien hij steeds voor een ouwelijke boze buurman wordt aangezien – en dan nog, de waarheid mag gezegd worden.
Van een (naar eigen zeggen ironische) zelfophemelaar als jij zou dat toch bij uitstek moeten begrijpen.
Log maar gauw in op een andere computer en geef DSR er nog maar een duimpje-op bij!
@U
Onwil, akkoord. DSR heeft goede wil in onbekrompen maat, naar verdienste. Bij jou houdt ’t helaas niet over.
Maar ‘boers’? Hoezo? Heb jij iets tegen boeren?
@U
P****snor…toe maar, da tis nog eens gerafineerd.
Maar hoe kom je erbij? Het gaat om een bovenlip, dat ding dat jij verdurend ruikt, terwijl je denkt dat ’t riool is overgestroomd.
Voor u opgezocht:
Prol, proleet (hufter): onbeschaafd persoon; iemand met grof gedrag. Een afleiding van proletariër, dat van het Latijnse proletarius komt: oorspronkelijk bij de Romeinen een bezitloze.
Pornosnor: vooral bekend van George Clooney, een duidelijke beschrijving treffen wij in de literatuur niet aan. Het is een snor als alle andere snorren die een associatie met groezelige jaren-zestig seksfilms oproept. Zie ook: pornokapsel, pornodroogkap, pornomuts
Noot: er is geen bewijs voor de stelling dat de acteur in kwestie Johan Derksen is. De benen en hakken van actrice in kwestie duiden op pawi in haar jonge jaren, maar hier is geen sluitend bewijs voor.
Update: voormelde pawi kan het goedmoedige kolderieke grapje niet waarderen en zegt er – veilig bij de buren (niet hier, stel je voor zeg) – dit over: “Wat een laag laag laag niveau. Beneden de maat, ver onder de gordel, niet leuk en niet bijdragend aan mijn over het algemeen goede humeur. Helaas blijkt Apiedapie toch uiteindelijk een Lul van Formaat. Hopelijk heeft hij er zelf nog wat aan.” Tjeee, wat een zurigheid komt daarvan af mensen. En dat ordinaire schelden, nergens voor nodig toch? Schuttingtaal bezigen, iemand uitschelden op een site waarvan je weet dat hij er niet kan komen om weerwoord te geven … het is allemaal niet echt prettig, maar goed, als je dweept met een man die racistische praatjes over Afrikanen en homo’s publiceert, een man die het grappig vindt om Johan Derksen als DerkSSen te schrijven, en als je je serieus dagenlang bezig houdt met een tenenkrommend slecht opgezet “raadsel” over witte en zwarte hondjes dan word je blijkbaar meegetrokken, de morele diepte in. Jammer. En niet verwacht. Niet van haar.
Apiedapie schetst een portret van Dsr, qua embonpoint klopt het.
“Ware het een man, ach, wat een sufkop, met zijn dikke buikje en slobberig vel, laat hem maar eens wat vaker in de spiegel kijken, dan weet hij wel dat het onzin is, en dat het rotjong het uit pure baldaad en venijn deed. “Laten we een ouwe lul opzoeken op de roltrap ….. Eentje die te vadsig is om ons achterna te gaan. Jaaaaaa, daar heb je een goeie … Wat een sukkel zeg!”
Huh, Apie?! Je schrijft: om verwarring te voorkomen, zoals tussen Ut en Maduro onlangs….. Er was bij mij helemaal geen verwarring wie ik was! Belachelijke insinuatie. Ik weet heel goed dat ik niet Ut ben. En om een avatar heb ik niet gevraagd. Ga die maar lekker elders uitventen. Samen met die tweedehandsiconen scharrelaar Dsr. Er was verwarring in het hoofd van Dsr, die is te lui om een naam voluit te schrijven. En kennelijk kan hij ook niet goed lezen.
Los het probleem op waar het ontstaat, niet bij de onschuldige en argeloze bezoeker van dit margeblog.
Maduro, het is bedoeld zoals je het leest. “Verwarring tussen Ut en Maduro onlangs” … inderdaad bij een andere reageerder, in dit geval DSR. Ut begreep het wel. Om die verwarring te voorkomen zou het helpen om duidelijk afwijkende plaatjes te nemen. Het komt ook de algemene levendigheid van discussie en site ten goede.
Je hebt kennelijk in je razernij niet tot het einde gelezen, alwaar ik aangeef dat het prima is als je het advies, de vraag, de suggestie naast je neerlegt. En wie weet lijkt het plaatje ook bij jou bij toeval op jezelf. Het is in ieder geval in character met de algemene teneur van je uitlatingen hier. Wees er blij mee!
@Apie, uh, ik schrijf toch duidelijk….’Er was verwarring in het hoofd van Dsr.’
Ik beweer nergens dat Ut het niet begreep. Wie leest er hier slecht? En hoezo razernij? U interpreteert er maar op los kennelijk. Dus, het probleem zit bij Dsr zoals ik al schreef. En u bevestigt het. Het probleem ligt dus niet bij mij.
Nou ga maar effe rustig wat drinken, Maduro. Ik zeg nergens dat jij dacht dat Ut het niet begreep. Ik zeg alleen dat Ut mijn oproep wel begreep, lees zijn commentaar er maar op na (waarin hij aangeeft dat een andere avatar vermoedelijk niet voldoende zal zijn om de verwarring bij DSR weg te nemen).
De razernij leid ik af uit je overspannen “belachelijke insinuatie“, daar waar die dus helemaal niet was. Het ging niet over jou, het ging over DSR, we dachten er dus hetzelfde over.
En ik leid de razernij af uit het feit dat je kennelijk mijn laatste alinea niet hebt gelezen. Daarin zeg ik uitdrukkelijk dat het best is als je geen avatar neemt, toch schrijf jij bozig “los het probleem op waar het ontstaat ..” En zelfs een “Ga die maar lekker elders uitventen!”
Als je niet razend bent, dan had je volgens mij een andere reactie geschreven, that’s all. En als dat niet zo was, als je niet razend was, dan is dat ook goed. Interpreteren is niet hetzelfde als waarnemen en bewijzen. Daarvoor zouden we allemaal bij elkaar in de kamer moeten zitten en niet via een beeldscherm communiceren.
Muziekje speciaal voor jou:
100. Even wat drinken? Nemen we er ook wat te eten bij.
http://www.poelier.nl/recepten/recepten-duif/heel-gebraden-tamme-duif.html
Smullen!
En wat is een gezellige maaltijd zonder een leuk gespreksthema?
http://nl.wikiquote.org/wiki/Socrates
Zo is het, Maduro. Lekker happen en over Socrates lullen. Kees de Jongen doet niet anders. Dat heeft hem ook zo populair gemaakt bij de vrouwtjes heb ik gehoord.
Gefeliciteerd met je 100e reactie overigens. Keiblij en zo verdiend vandaag!
@DSR, dan zul je het onduidelijk hebben opgeschreven. Op zich al vreemd dat je hebt beweerd dat ik niet onder behandeling ben. Ik ga toch ook niet beweren dat jij geen houten been hebt?
OK, je betichtte me niet van nazi- maar van sovjet-praktijken. Ik zal maar niet de slachtoffers van de sovjetkampen en psychiatrische inrichtingen in herinnering brengen. Dat zou heel flauw zijn.
@Ut, sorry Ut. Absoluut de laatste keer dat ik iets van DSR overneem.
@Luv, goed idee maar ik heb dan nog wel iemand nodig die me met een doek koelte toezwaait.
Het ikje van vandaag, daar heb ik echt geen woorden voor, geen stijl, geen niveau, gewoon flut, een masochist(e) op de roltrap’, daar is alles mee gezegd.
Zijn er trouwens meer draden in de Cloud?.
Ik weet soms het uitgangspunt niet meer te vinden.
Zeer vermakelijk, maar lo0s daarvan:
Heb jij het ook? Zin in januari?
Nog niet, timmerark, jij wel?
Klare taal, er zijn maar 2 threads, eentje inactief (die over het voetbal) en eentje met het ikje van de week (deze dus). Als je in de linkerbalk op de laatste reactie klikt (niet het plaatje, niet de naam van de reageerder, maar het onderwerp waar hij/zij op reageert) dan kom je hier uit. Als het goed is … niet altijd, maar dan kun je surfen d.m.v. van oude en nieuwe reacties om het geheel te lezen, en niet alleen de laatste 0-30 reacties.
DSR @15:24
Sla er nog eens je Grote Taalboek op na, knul. Woorden hebben soms meer dan één betekenis.
Of vraag Ome Apie of hij nogmaals een woord voor je wil opzoeken.
DSR @15:28
Niet zoveel avondwerken, DSR. Is slecht voor je ogen!
Zoals het vergelijkingsmateriaal bevestigt draagt jouw avatar overduidelijk een snor.
@HR
Zeg Rozenwater, heb je je internetmensje al een bloemlezing gegeven uit DSR’s deconstructie van haar ode?
Zo niet, doe het dan maar gauw. Het is immers altijd prijs:
-Heeft ze gevoel voor humor en erotiseert ze ervan, dan spreekt de rest vanzelf. DSR stapt grootmoedig terzijde en gunt je ’t je van harte.
-Wordt ze boos, of nog beter, verdrietig, dan weet de Grote Troostneuker er vast ook wel raad mee.
Doe er je voordeel mee, HR, en zeg die zure prop maar gedag, met dank aan DSR!
Test
Joepie, reageren schijnt weer te kunnen!
@DSR, geen denken aan, dan kan ik beter gelijk mijn schare Facebookvriendinnen ontvrienden, daarvoor zijn ze me veel te dierbaar!
De term “troostneuker” stuit me zwaar tegen de borst. Je bent blijkbaar niet oud genoeg om te beseffen dat het om meer draait dan alleen maar van dattum. De testosteron vliegt je zeker nog geregeld naar de keel en elke morgen een keiharde?
Zo, nu ga ik eens op zoek naar een voordelige elektrische fiets. Marktplaats lijkt me een goed adres.
Vergeet ik bijna de linkjes (tja, de oude dag hé)!

Video: http://www.drasties.com/blogsems/comments/video_voor_17_06_2014
Plaatje:
@HR
Spijtig te horen dat sommige lichaamsfuncties kennelijk wat aan het afnemen zijn. Wist je dat daar tegenwoordig pilletjes voor schijnen te zijn? Uurtje voor het troosten innemen en klaar is Roos.
Verder neemt DSR schaterlachend kennis van je halfzachte borststuiterijen, Gut gut, wat regent ut. Je hanteert de hypocrisie vaardig als stijlvorm. *milde glimlachicoon*
@DSR, ga nu maar niet te hoog van de toren blazen, die specifieke functie neemt al af na je achttiende!
Pilletjes heb ik niet nodig, alles werkt naar behoren maar als het zover is zal ik niet aarzelen een pilletje te nemen. Een troostneuker kent zijn plicht.
Spreek voor jezelf, HR. Voor de rest staat de relativering je beter dan het knorrig zelfbeklag – je krijgt er een duimpje-op voor. En ’t is ook veel effectiever in jouw specifieke neukniche.
De schreeuw
Zweden is dol op tradities. Als Erasmusstudent aan de universiteit van Uppsala ontdekte mijn dochter een wel zeer zonderlinge traditie, de zogenaamde Flogsta Scream (Flogstaschreeuw). Elke avond om tien uur gillen de studenten van haar campus in de wijk Flogsta vanuit hun raam, balkon of vanaf het dak ongeveer een minuut lang zo hard ze kunnen. De hele campus wordt één grote schreeuw, ’s winters in het pikkedonker, ’s zomers in de avondzon. Mijn dochter schreeuwt ook. Na een dag intensief studeren ben je wel gaar. Met zijn allen heel hard uit je raam gillen is dan wel een lekkere manier om af te reageren.
Reinildis van Ditzhuyzen
De dochter van de inzender heeft een deel van haar uitwisselingstijd dus lekker schreeuwend doorgebracht. Nou, gelijk heeft ze hoor. Ze is niet de eerste en zal ook wel niet de laatste zijn.
Maar moet dat daarom in de krant? Maar natuurlijk:
-d’r is ook een schilderijtje dat de ‘De Schreeuw’ heet. Is Noors, maar wat maakt ’t uit.
-we kunnen eens fijn cultureel-geografisch in de bus blazen, Openen met een doendoener vanjewelste geen probleem
.-de inzender is een min of meer Bekende Nederlander. Daarvan wordt zelfs een volsgesnoten zakdoek geplaatst. Dat ’t allemaal uit de tweede hand in, maakt dan nog minder uit dan normaal.
Eindoordeel: 3 (zegge: drie)
@HeRoWa
Voor de afbeelding van vandaag:
Onzekere deeltjes
Reinildis is konigshuis-en etiquette-specialist en praat uiterst bekakt.
vandaag dus een ikje in de bevriende NRC over een schreeuwende dochter. Interessant heur!
Tja, echt warm word ik niet van het ikje. Waarom? Omdat het oud nieuws is. Het enige nieuws is dat de inzender het nu ook heeft gehoord. Tja, wat krijgen we volgende keer voor ikje? Dat de stoomlocomotief ooit is uitgevonden, want de inzenders zoontje heeft er een in het museum gezien?
Nu mag het in het ikjesgenre best hoor, dat het niet keinieuwsig is, maar dan moet je er een originele draai aan geven, waarom het nou juist voor jou, lezer, of familielid of vriend van de lezer, een opmerkelijke gebeurtenis is of was. Of je schrijft het origineel op. Aan al deze voorwaarden voldoet dit slappe ikje niet.
Zweden is dol op tradities. Ja me hoela, welk land, welk volk niet? En bovendien gaat het hier niet om Zweden maar om studenten van een (1) bepaalde universiteit in Zweden. De conclusie van de inzender, dat het een goede manier van afreageren is, is ook al niet bijster opmerkelijk. Waar zou het anders goed voor zijn? Het gazon dat zodoende elke avond bevochtigd wordt?
Om niet geheel in mineur te eindigen hieronder een video van het geschreeuw. Want zo ben ik wel, ik zoek graag ergens beelden en geluid bij.
http://www.youtube.com/watch?v=CjmlP9vJs14
@KT
Zou ze ook bekakt schreeuwen?
En dit is Reinildis. Hm, ze heeft wel wat van pawi weg, maar dan met kleren aan.
Ja, warempel…
Interessant filmpje. Blijkt ’t dus zo te zijn dat die ‘traditie’ waar het stukje pontificaal mee opent, pas in de jaren zeventig is ontstaan, vervolgens is uitgestorven en pas sinds 2006 weer levendig is,
Dat bedoel ik! Op een blog kun je zoiets als nieuws en lezenswaardigs presenteren, in de krant, zelfs als het de achterpagina is, mocht je v/h een stukje check en double check verwachten. Dat was traditie in krantenland.
DSR, het zou mij verbazen als ze niet bekakt zou schreeuwen.
@Klare taal: als ze niet zo schreeuwen of als dat schreeuwen niet bekakt zou zijn?
Dat laatste, Luvienna.
En jammer van die fout gelijk al in de eerste zin. Dat moet natuurlijk zijn: Zweden zijn dol op tradities.
Bekakt schreeuwen, hoe doe je dat? Da’s de vraag. Lijkt me net zo moeilijk als het lopen van een polonaise in een maatpak (ja, we zien nu Job Cohen voor ons) of in een coctailjurkje een patatje oorlog eten (ja, we zien nu Heleen van Rooyen voor ons).
ATTENTIE ATTENTIE, EN SPECIALE ATTENTIE VOOR DSR BOVENSTAANDE REACTIE IS AFKOMSTG VAN M A D U R O, OFTEWEL MADURO. EN DUS NIET VAN WELKE ANDERE REAGEERDER OOK. OOK NIET VAN UT DUS.
DE WEBLOGBEHEERDER HAD MIJ VERZOCHT OM VANWEGE DSR EEN HULPMIDDEL, EEN AVATAR O.I.D. AAN TE SCHAFFEN OM DSR VANWEGE ZIJN VELE VERGISSINGEN TER WILLE TE ZIJN. MAAR DSR HELPT ZICH MAAR MOOI MET ZIJN EIGEN HULPSTUK.
DIT WAS OOK EEN REACTIE VAN MADURO.
Hm, dan maar liever de verwarring, Maduro. We zijn niet do-hoof! 🙂
Ja, hehe, dat was nou net de grap apiedapie, extra grote letter zodat Dsr het goed kan lezen. En ik weet dat capslock vreemd genoeg als geschreeuw wordt gezien, visueel geschreeuw, maar dat vond ik wel passend bij het Ikje van vandaag.
Maar wat moet je dom zijn, he, als er op een site maar, pakweg 10 reageerders zijn, om ze dan nog niet uit elkaar te kunnen houden…
Reinildis praat van zichzelf al vrij luid en nadrukkelijk, dan nog dat zeer geprononceerde bekakte accent er overheen dat vormt al gauw een soort bekakt geschreeuw.
Een soort vrouwelijke corpsbal, zeg maar..
@M
‘Zweden is dol op tradities’ is lelijk maar wel toegestaan, net als ‘Nederland wint met voetballen’. Totem pro parte heet dat.
@M
He joh, schreeuw niet zo.
Wat zit ’t je dwars zeg, dat DSR jelui niet uit elkaar hield.
Doet er ook niet toe. Jullie zijn twee koeken van een deeg.
Enfin, DSR voelt ziich uiteraard ver verheven boven lieden die het verschil tussen een bovenlip en een snor niet kunnen zien.
@KT
Een ballerina dus.
@KT
Ze heeft qua stem ook wel iets weg van Thomas von der Dunk.
M (15:30)
Dat DSR te dom is om reageerders uit elkaar te houden moet je ‘m niet kwalijk nemen. Dat hij het daarbovenop niet eens wil is echter pure hufterigheid.
@DSR, brr Thomas van der Dunk, die heeft ook dat een beetje overspannen hijgende, volgens mij besproeit hij ook nog rijkelijk zijn interlocuteur. Gelukkig heb ik hem nooit in het echt gesproken.
de piramidetrek
Egypte is dol op tradities. Als student aan de universiteit van Cairo ontdekte mijn zoon een wel zeer bijzondere traditie, de zogenaamde piramidetrek. Elke wolkeloze avond om tien uur masturberen de studenten van zijn campus vanuit hun raam, balkon of vanaf het dak ongeveer een minuut lang zo hard ze kunnen. De hele campus wordt een grote zaadbank. Mijn zoon masturbeert ook. Na een dag intensief demonstreren ben je wel gaar. Met zijn allen heel hard uit je raam masturberen is dan wel een lekkere manier om af te reageren.
Subira Toethola
@U
DSR wil wel, hoor.
Hij vindt ’t alleen niet zo belangrijk.
DSR @17:18
Ja, en “totem” komt van totempaal, zeker? 😀
Egypte heb ik jaren geleden ervaren als een vies land, jouw hikje oftewel parodie bewijst dat de toestand daar niet veel verbeterd is.
@B
Dat zit ‘r dik in.
Verergerd eigenlijk, destijds werden er in Cairo slechts anale uitwerpselen vanuit de djellabae op straat ( nou ja zandpad gestort )
Er is erg weinig tot niets in het speciale Oranjehoekje geplaatst. Daar is het voor mensen! Tijdens de wedstrijd je gevoelens uiten. Nu gaat ie weer dicht. Jaja, nee, nu is het te laat.
@Dsr 17.18 ‘Zweden is dol op tradities’ dat was dus het grapje. Dat je dat niet ziet. Dat het meervoud van zweed hetzelfde is als het land… Dsr is wel erg dom… Vooral die uitleg die Dsr er nog over meent te moeten geven.
tsja Apie, als je een Oranjevolkje zou willen aansporen, dan zit je een beetje fout.
Als je je publiek zo onderschat dan gaat het niet echt goed
Dat Oranjevolkje zit natuurlijk voornamelijk bij Erik Staal en De Vries, plus complot.
@17:18 DSR
LOL! DSR voelt zich verheven boven de massa omdat hij zo goed bovenlippen van snorren kan onderscheiden.
Ome Apie maakt een mooi certifikaat voor je, knul. Die kan je dan fijn naast je veterdiploma hangen.
Die hele voetbal is niet mijn cup of thea, dat laat ik graag aan anderen over.
Mooie Klare taal, ik heb de quote overgebracht naar het speciale voetbalhoekje. Net als die mooie van Bertje (“Chili wordt in de pan gehakt vrees ik“).
Con carne!
’t Zit er dik in dat ze ingepeperd worden.
Nee dus. Ook hier maar even het pannetje, mensen, de voetbaldiscussie vindt plaats in het Voetbalhoekje!
Australie was veel en veel beter dan Nederland. Met name die Ciriello heeft het Oranje lastig gemaakt.
Neenee, Ut, in de eerste helft was NL gewoon behoorlijk slecht, kan gebeuren, maar in de tweede helft stelde het orde op zaken en kwam Australie er niet meer aan te pas. Is gewoon zo.
Dan heb jij duidelijk een andere wedstrijd gezien dan ik. In de eerste helft was duidelijk dat Nerderland krachten tekort kwam tegen Australie, maar kon deze het nog niet sterk omzetten in goals.
Na de rust werd Nederland helemaal aan gort geschoten. Ik begrijp niet hoe je anders kan concluderen na een 1-6 nederlaag….
Je loopt een paar dagen achter, Ut.
A @22:16
En ik dacht nog wel dat je de voetbaldiscussie wou verplaatsen.
Ja, je hebt me erin laten lopen, Ut!
Klaartje @21:13
Of” thea” nou A, B, C of D-cup heeft, ik leeg alles ad fundum. Hoewel ik me dan kennelijk niet tot het selecte NRC-publiek mag rekenen.. ;).
Maar o, wat heb ik het de laatste weken druk gehad met naar mooie teamsport te kijken, waarbij het hockeyen wel vele malen sneller en boeiender was dan het voetballen, datdanweerwél.
Hoi Indra, dat gezeul met die stokken, dat stoot me af bij het hockey. Al die atleten die gebukt over het veld moeten draven. Niet natuurlijk. Ziet er niet lekker soepel uit. De hysterische vreugde van met name de hockeydames maakt na de wedstrijd wel veel goed.
Vergeet niet, nu je kennelijk weer even tijd hebt, om de vorige intro tot je te nemen. Waarom? Je mooie gedichtje is tot aanhef verheven. *zwijmel icoontje*
@ Ut&Maduro, jullie kunnen er de gek mee steken maar DSR is wel degelijk een kenner van pornosnorren. DSR heeft ons ooit de betekenis geleerd van de Dirty Sanchez.
Of we daar blij mee moeten zijn is een tweede.
Hier de afbeelding voor vandaag. Zo’n koekblik zou ik heel graag willen hebben:
http://www.drasties.com/blogsems/comments/afbeelding_voor_19_06_2014
@Heer Rozenwater 10:23 Dus als ik het goed begrepen heb, dan is het voor jou prima om over pornosnorren, Dirty Sanchez, gloryholes etc uitgebreid te spreken, maar een weggeretoucheerd plaatje uit een jaren-60 seksfilm daar ben je niet van gediend? Visueel ingesteld kennelijk 🙂
Goed begrepen @Apiedapie 10:33. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
Goed, het is niet anders. Je zult nog heel wat plaatjes te zien krijgen hier en in de rest van het leven. Een fles wijn en 25 euro voor de cliniclowns voor elk pornoplaatje dat je op mijn site vindt en nog zult vinden.
Apie 9:20
Jaaaaa, dat introotje was weer grandioos, zie ik. Zo langzamerhand raak ik door m’n superlatieven heen en dreig ik in herhalingen te vervallen.
Volgende keer maar weer eentje van een mindere kwaliteit dus, zodat we niet al te zeer aan je topniveau gewend raken. Het volk hier moet ook wat te morren hebben. Wissel het maar wat af: het kan niet altijd feest zijn, getuige de wedstrijd van Spanje gisteravond.
Indra, alsof je mijn gedachten hebt gelezen … ik was inderdaad van plan om dit weekend een keislecht intro te schrijven. Echt zo eentje waar de honden geen brood van lusten. Lusteloos, ongeinspireerd, plichtmatig. Ik ga mijn best doen.
Apie, gaat je niet lukken: ben je veel te ambitieus voor!
Let jij maar eens op, ik heb het al eerder gedaan. Aflevering 16, uit het hoofd. Momentje, Even de link opzoeken. Yes … klik en huiver, de slechtste ooit, expres, hij had het verdiend, en daarna is het inderdaad even wat beter gegaan. http://apiedapie.com/2014/04/22/eindoordelen-16/
@Indra
Ik heb ook erg genoten van de hockeydames met hun sportieve flitsende spel.
@APD
Nog een keer zo’n sabotage-actie met de intro en er volgt een DSR-boycotje van een dag of tien, misschien wel twee weken, ergens in augutus.
Gaan we dreigen?
DSR @12:34
Waar ga je heen op vakantie?
@APD
Dreigen, nooit. Doe jij ook nevernooitniet, toch? Gewoon zeggen hoe ’t ervoor staat,
@U
Goede vraag – maar DSR vindt je niet aardig genoeg om te antwoorden.
Moeder
Mijn moeder is overleden. Na drie nachten waken aan haar bed ben ik behoorlijk moe. Nog dezelfde dag komt er een uitvaartverzorgster de begrafenis doorspreken.
Na een uur of wat om de tafel gaat het vlammetje uit. Ik vraag om het gesprek af te ronden, omdat ik ook nog twee uur naar huis moet rijden.
De uitvaartverzorgster kijkt me bezorgd aan en zegt: „Doe je voorzichtig? Weet je wat ik altijd doe wanneer ik moet rijden als ik moe ben? Dan bel ik gezellig lekker lang met mijn moeder!”
Mieke Spliethof
Het verbaast me altijd dat mensen de behoefte hebben om dit soort persoonlijkem pijnlijke dingen toe te vertrouwen aan de achterkant van de krant, net boven de Fokke & Sukke.
En bij dat ‘vlammetje dat uitgaat’, een wat iebelige uitdrukking als je ’t DSR vraagt, slaat toch doorgaans op de intrede van de Dood, niet op vermoeidheid.
’t is wel het enige Ik-je waarbij Mieke Kerkhof als inzender op z’n plaats was geweest.
Eindoordeel: 4 (zegge: vier)
Ik vind dit echt niet kunnen. Het is een heel intiem moment, het zijn dagen, uren die je normaliter nog jaren zult koesteren. En het is een extreem ongemakkelijke situatie, als zo’n beroeps er per ongeluk zoiets verkeerds uitflapt. Zij zal zich zelve ook onmiddellijk hebben rot geschaamd, en vermoedelijk haar excuus hebben aangeboden. Dan moet het klaar zijn. Het gaat dan niet aan om het als anekdote naar de krant te sturen. Vind ik dus. Kwestie van stijl.
Ik vind het somehow een typisch “Mieke Kerkhofje”, het lijkt erop alsof Mieke haar achternaam een draai heeft gegeven om dit te verhullen, ze had namelijk al eens vaker over haar overleden moeder geschreven als ik het goed heb. *Driewerf: nee, dit zou eigenlijk niet moeten kunnen icoontje.*
Geroemde schrijvers als Voskuil en Knausgard (bolletje boven de laatste a) leggen ook hun hele hebben en houden bloot. Dan reageert niemand afkeurend. Dat het Ikje onder een of andere strip in de krant staat, doet er niet toe.
Een wrang en shocking Ikje. Maar daarin zit ook de kracht ervan. De schrijfstijl is minder: twee keer kort achter elkaar een zin die met “Na …” begint en die metafoor is minder geslaagd.
Nou, nou, DSR (12:46). Ik kom je vandaag tegemoet met een oprecht geinteresseerde vraag, en jij blijft stug doorbrommen op het haatpad. Neem het allemaal niet zo serieus, ouwe knorrepot.
@K
Een beroemde schrijver is iets anders dan een Ik-jesmaker. Literatuur versus huisvrouwenproza.
@U
Welnu, U, het is natuurlijk een beetje moeilijk te zien of een vraag werkelijk oprecht en geinteresseerd is. Weken, maanden, tot gisteren aan toe is het vliegen afvangen wat de klok slaat en anderszins grofmondige hatelijkheden.
Dat schept niet meteen een ideale sfeer voor dergelijke koetjes en kalfjes. Maar enfin, DSR zal dergelijke toekomstige vragen met een welwillende blik bezien, in de context van de dag.
‘haatpad’ is dan ook geen goed begin.
Toch geen Kerkhofje. Zie:
http://www.nrc.nl/ik/2014/05/02/verkouden/
Ik lees het ikje, de naam Mieke en ben verrast geen Kerkhof aan te treffen
Rechtertje, dat is een argument van lik-me-vestje, een gepromoveerd linguïst onwaardig. De vermeende kwaliteit van de stijl van het geschrevene (overigens ook nog eens iets heel subjectiefs, want velen vinden de stijl van Voskuil bijv. gortdroog en niet om door te komen, en zullen die vast als pennenlikkersproza kwalificeren) en de status van de auteur doen totaal niet ter zake. De kwalificatie ‘huisvrouwenstijl’ vind ik denigrerend en riekt naar seksistische mysogynie.
“de begrafenis doorspreken”, wat zou dat toch betekenen? Misschien een contaminatie van doornemen en bespreken? *sigh*
OK, dus de uitvaartverzorgster gaf Mieke het nummer van haar moeder, zodat Mieke al kletsend veilig weer naar huis kon tuffen. Wat is de pointe? *seufz*
Klare taal @12:09
Ik had het geluk die damesfinale in het ADO-stadion te mogen zien. Ben zelfs twee hele dagen daar geweest. Het was even doorsparen, maar wat een compleet feest! Echt onvergetelijk!
Indra
Je bent echt een Bofkont!
Maar het is je van harte gegund, geweldige sfeer daar natuurlijk.
@K
Linguistiek en literatuur hebben in principe niets met elkaar uitstaande.
Literatuur is per definitie subjectief en zolang je je daar maar van bewust bent, is dat prima. Het is een combinatie van ambacht en kunst, literatuur maken, maar ook het bespreken.
De aanvaarde definitie van literatuur is dan ook: wat de literatuurpausen beslissen wat literatuur is. DSR is wat betreft de Ik-jes een eenvoudige hulpbisschop met een missie-opdracht.
Hij pontificeert er in zijn klein hoekje dan ook lustig op los. Beeldenstormers zijn van harte welkom, maar mag-nieters gaan op z’n minst naar het vagevuur.
Aan de door jou waargenomen geur van seksistische mysogynie zit dan ook een visluchtje. Jij, en Rozenwater vooral, kunnen die beter diep opsnuiven en er iets prettigers bij bedenken dan dergelijke prietpraat.
Voskuil: een stylistische meester!
DSR @17:37
Keessie noemt DSR een “gepromoveerd linguïst” en de laatste produceert van schrik een volledig foutloos geschreven traktaatje, dat ook nog hout snijdt. De wonderen zijn de wereld niet uit, mensen! Geniet ervan, zolang het duurt. 🙂
DSR 17.37
Vaut le voyage!
DSR (15:48)
Dat is een volstrekt eenzijdige analyse van de wederwaardigheden van de laatste maanden.
Interessant overigens dat je specifiek gisteren noemt. Daar is namelijk tot het moment dat jij willens en wetens reageerders op een hoop gooit (17:18) van mijn kant geen onvertogen woord gevallen. Wat ik daarvan denk heb ik je reeds uitgelegd.
Dat lijkt me inderdaad een goed idee om het van dag tot dag aan te zien.
seksistische mysogynie vind ik wel een brug te ver, eerlijk gezegd.
Dat vind ik meer een ongelukkige uitdrukking van de jaren zeventig, waarin de sociale werkers en werksters hun werk deden, nefast vooral.
Het heeft tot niets geleid in elk geval, dat is wel duidelijk.
Rechtertje, je werd tenminste weer eens geprikkeld tot een min of meer samenhangend betoogje in plaats van ouderwets schimpscheuterig te rollebollen, al kon je het in je laatste alinea toch niet laten.
Desalniettemin: een overbodige inspanning, omdat ik reageerde op Apiedapies mening dat dit Ikje inhoudelijk echt niet kan, zonder dat hij met ook maar één woord over de stijl ervan repte. En dan kom jij met een denigrerende stijlkwalificatie aandraven om die mening te steunen.
Als klap op de vuurpijl roep je volstrekt overbodig dat linguïstiek en literatuur niets met elkaar te maken hebben. Alsof ik dat beweerd heb. Ik zei enkel en alleen dat van een gepromoveerd linguïst een adequate argumentatie verwacht mag worden in plaats van een slag in de lucht.
De vraag of dit Ikje wel of niet ‘kan’, wordt niet bepaald door zijn literaire kwaliteit noch door de manier waarop het gepubliceerd is (in de krant waar de vis in wordt verpakt, op een blog, in een al dan niet elektronisch boek), maar door zijn inhoud. Hetzelfde geldt uiteraard voor de werken van de door mij genoemde schrijvers.
Het begin van de laatste alinea moet natuurlijk luiden: Het antwoord op de vraag … enz. Zulke fouten ga je maken als je geen betoogjes meer hoeft te schrijven.
@U
DSR deelt je mening over de eenzijdige weergave niet. Hij kan zich niet herinneren dat je hem hier ooit normaal tegemoet bent getreden.
Enfin, dat doet ook verder niet meer terzake.
Verder gooit DSR jelui niet willens en wetens op een hoop; hij geeft slechts aan dat jullie voor hem, als passerende lezer, qua stijl, inhoud en zelfs avatar, nauwelijks te onderscheiden zijn.
Zo is het nu eenmaal. Mag. Het is aan jou om een onderscheidener geluid aan te heffen.
Toch maakt DSR uit eea op dat je aan wilt sturen op de-escalatie. Dat is goed, DSR wil dat dan ook niet ontmoedigen (*milde glimlachicoon*), maar je zult ’t moeten verdienen.
We zullen zien hoe ’t morgen gaat. En heel misschien, DSR belooft niets, maar hij wil je een glimpje hoop geven, neemt hij je wel in overweging als vervanger tijdens zijn groot verlof later dit jaar.
@K
Blij dat je zelf doorhebt dat het betoogjes schrijven je nogal stroefjes afgaat. Blijven oefenen, Kees-baas, niet verzaken.
Je mag altijd oefenen met DSR.
200. @DSR 00:01
Wat betreft eenzijdige weergave gaat het uiteraard niet om mijn tegemoettreden maar het jouwe. Jij geeft er een narcistische draai aan om het gemakshalve van tafel te vegen.
Jouw — laten we het beestje gewoon bij zijn naam noemen — onwil om reageerders uit elkaar te houden en op een hoop te gooien past verder prima bij de omschrijving die jij vorige week van deze site gaf. De grootste haathokjesdenker ben je namelijk zelf.
Gezien het aanmatigende toontje jouwerzijds schat ik de kansen op de-escalatie niet al te hoog in.
201. @U
Als DSR zegt dat ’t geen onwil is, dan is het geen onwil.
maar als jij er zo’n punt van maakt, dan lok je allicht wel eens een plagerijtje uit. Daar moet je maar gewoon tegen kunnen, hoor, zonder meteen drama te maken.
Over toontjes gesproken: kijk ook eens naar jezelve. Alsof daar van haataanmatiging helemaal geen sprake is.
Enfin, we beginnen hier, op voorspraak van de blogbaas, elke dag opnieuw. Jij krijgt, mits aanwezig, elke werkdag 10 credits.
Ongepaste hatelijkheden worden in mindering gebracht en de score kan ook negatief oplopen.
Zodra je netto gesproken drie dagen normaal hebt gedaan, dus dertig punten hebt verzameld, is DSR bereid tot een gezellig koetjes-en-kalfjes-babbeltje,
Voor bovenstaande ouwe koeien en volharding in de boosheid krijg je, DSR al niet al te streng zijn, drie punten in mindering.
Je hebt 7 (zegge: zeven) punten.